Der Samurai

• Svensk titel: Der Samurai
  • Originaltitel: Der Samurai
  • Speltid (min): 79
  • Release (Blu-ray/DVD): 2015-01-26

OK, det är lika bra att göra en sak helt klar från början: ”Der Samurai” är INTE en film om 80-talsartisten Michael Cretu! Jag är åtminstone ganska säker på det...

I en liten tysk by arbetar den unge polisen Jakob. En varg har synts stryka omkring byn och för att hålla den borta har Jakob beslutat sig för att hänga upp påsar med styckat kött i utkanten av byn med förhoppningen att den inte ska komma längre in i bebyggelsen. Huruvida att det bästa sättet att bli av med en varg är att mata den eller inte kan förvisso diskuteras, men Jakob tror åtminstone att det kommer att gå.

En dag får han ett mystiskt paket levererat till sig på polisstationen. Konfunderad tar han med sig det hem, där han får ett telefonsamtal från någon som påstår sig vara ägaren till paketet och som vill att Jakob ska leverera det. Sagt och gjort, Jakob åker iväg till den adress han fått och där möter han en udda syn. En ung man, iklädd klänning, som rycker åt sig paketet och börjar vifta med dess innehåll – en katana, ett samurajsvärd. Han beger sig ut i natten och låter svärdet decimera antalet invånare i byn, utan att Jakob kan göra något åt saken. Chockad, förvirrad och aningen fascinerad av denna klänningbärande samuraj försöker Jakob reda ut vad som händer. Vem är galningen med svärd? Vad gör han där? Vad har de för koppling till varandra?

”Der Samurai” är regissören Till Kleinerts debutfilm, och har hyllats på filmfestivaler runt om i världen och hamnat på många listor över 2014 års bästa filmer. Det är lätt att förstå varför, för den här filmen ”packs a punch”, som man säger på andra sidan Atlanten. Av många klassad som en queer skräckfilm är ”Der Samurai” en historia om en man som kommer till självinsikt, blandat med splatter och Lynchiansk stämning.

Jag kan ärligt säga att jag aldrig sett något liknande tidigare, och jag hoppas faktiskt att jag inte ser fler försök att återskapa detta. Inte för att jag inte gillade filmen, tvärtom, jag tror bara inte att det går att göra lika bra igen.