• Svensk titel: Stulna år
  • Originaltitel: Girl, Interrupted
  • Speltid (min): 127
  • Release (Bio): 2000-03-10
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-09-26
  • Tagline: Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy

Girl Interrupted är helt och hållet en uppvisning i hög skådespelarkonst bland unga damer. Storyn i sig är inte mycket att hänga i julgranen och bitvis får man känslan av att den försöker efterapa ”Gökboet” i stämning och agerande utan att lyckas. Men man måste medge att dessa två ”dårhus” filmer lyckas med att röra och underhålla genom en väl vald ensemble av mycket duktiga skådespelare.

Winona Ryder, som vanligtvis inte gör på något sätt uppseendeväckande roller, har fått chansen att visa att hon kan då hon får arbeta med en riktigt bra personregissör, James Mangold. Denna trefilmsregissör fick även Sylvester Stallone att agera som en riktigt duktig skådis i ”Copland”, så det var ingen större överraskning att han klämde på rätt knappar då det gäller fröken Ryder. Ändå är det inte Ryder som lyser i filmen. Det är Angelina Jolie som är den riktiga stjärnan.

Från udda roller i en massa skitfilmer kämpade hon sig fram till ”Bone Collector” där hon fick spela mot Denzel Washington på ett sätt som var skrämmande intetsägande. Men hon fick möjligheten att visa sin storhet i Girl, Interrupted där hon ger liv åt en sociopattjej. Mycket, mycket trovärdigt och bra. Hon belönades med en välförtjänt guldgubbe och vägen till de riktigt stora jaktmarkerna är nu öppen. Hon kommer bl.a. att spela Lara Croft i filmatiseringen om ”Tomb Raider”, något som får dataspelsintresserade pojkar att pinka honung.

Nåja, Jolie gör en stor roll och spelar en stor roll i denna beskrivning av sanna händelser. Även alla andra inblandade medverkar till en realism som sällan kan ses i filmer om unga människor i knipa. I filmen finns alla tänkbara karaktärer och det mest skrämmande är att man känner igen en del av dessa från sin omgivning. Vid närmare eftertanke ser man att man känner en med en fobi, en med ett stort missnöje över sin kropp, en med tvångstankar och en som kan manipulera sin omgivning med förtryck eller fjäsk. Vidare känner vi arroganta chefer, empatiska ledare och kloka, men ouppnåeliga auktoriteter. Allt tycks passa in i det riktiga livet.

Om nu storyn är något krystad och fingervisande så är filmberättelsen i sin helhet en rätt kompakt och underhållande samt tänkvärd produkt från USA. Något som vi inte är direkt bortskämda med. Då även bild och ljud håller samma höga kvalité som skådespeleriet, så kan jag med gott samvete rekommendera denna film till alla som är intresserade av bra drama.