Grizzly Falls

• Svensk titel: Grizzly Falls
  • Originaltitel: Grizzly Falls
  • Speltid (min): 94
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-09-19

Som barn läste man gärna Jack Londons vildmarksromaner och drömde sig bort bland mystiska skogsmän, vilda djur och magnifik natur. Vissa av Londons romaner har blivit underhållande filmer. I princip är jag emot filmer där djur tvingas att utföra ”dumheter” och man har ju hört talas om en och annan ”olycka” under inspelningar av djurfilmer. Nu är ju den Amerikanska Djurskyddsföreningen med vid alla inspelningar där djur används och har lindrat djurens lidande avsevärt.

Nåja, Grizzly Falls berättar för oss vuxna en rätt otrolig story om en kille som kidnappas av en björn som sedan blir hans adoptivmamma. Men vi vuxna måste också inse, att våra barn älskar film precis lika mycket som vi själva och således är inte denna film värre än någon annan barnfilm. Den bjuder på spänning, vyer och allt det där som får våra små skitstövlar där hemma sitta på stolskanten och gnaga på naglarna.

Jag vill inte påstå, ett Grizzly Falls skulle vara den ultimata barnfilmen. Nä, långt ifrån, men den erbjuder en stunds givande underhållning utan att vara blodig, vulgär eller skrämmande. Ja, kanske för de allra minsta, en där får vi föräldrar se till att lägga gränser.

Själva handlingen är ju, som sagt, lätt orealistisk och har sitt ursprung i mångsysslaren Stuart Margolins ordbehandlare. Skådespelarna, med undantag av Bryan Brown, är okända för den stora publiken och är som sådana brukar vara. Högst ordinära. Bryan Brown däremot kan lätt misstolkas som en bit Redwood, så bra är han. Hans karriär har varit konstant dalande sedan ”F/X” 1986.

Bild och ljud är av bra karaktär. Likaså ljuder kompositörens besvär väl i trumhinnorna. Det är alltså inget fel på det audiovisuella. Regissören Stewart Raffill är, även han, rätt okänd och har i mina ögon skapat endast en film värd att nämnas, ”The Philadelphia Experiment” 1984. Hans regi här är av mycket simpel, men fungerande sort.

I det stora hela har vi här en film som man kan se som omväxling från alla våldsamma och skrämmande TV-, Video- och DVD-produktioner som potentiellt kan fördärva våra minsta medborgare. Sevärd.