Get Carter

• Release (Bio): 2001-07-27
  • Tagline: The truth hurts

...och den här gången handlar det om : Carter. Jack Carter, som för en stund återvänder till sin hemstad efter hans bror har omkommit i en olycka. Och med hjälp av sin naturliga paranoia (det är inte bara fördelar med att vara yrkesmördare) finner han snart att brodern inte alls söp sig full och försökte krama ett träd i 130 knutar. Nej, nej, här ligger självklart både blommiga kor och stinkade fiskar begravna. Lyckligtvis är Carter suverän när det gäller att rensa upp bland allskönes skit.

Och efter utfrysning från branschen och diverse andra problem markerar den här remaken Sylvester Stallones återkomst. 54 år. Coolaste katten i stan? Nej, jag är ledsen, men nej. Det här funkar inte. Så fort Carter snärtar ut en "tuff" replik blir det oftast bara... märkligt. Mellan varven som mänsklig ångvält hinner han med några få mer pratiga scener och då tittar den där mycket bättre versionen från "CopLand" fram. Vilket är en av filmens få behållningar.

"Seinfeld" och "Smoke" är två ypperliga exempel på att det går att foga ihop filmrutor med mycket lite traditionellt innehåll och ändå få en bländande slutprodukt. "Get Carter" är den tråkiga sidan av det här med substanslöshet. I grunden är det en mycket enkel remake av en Clintan-western där den hårde främlingen rider in i staden, rensar upp bland slöddret, rider ut ur staden igen. Vilket kan fungera med med en cool mittpunkt (något Stallone, som sagt, mycket sällan är).

Lita på att det blir märkligare. Du kommer märka det direkt; klippningen, kameravinklarna, musiken. Wow! Det här kan nog bli en fet film! Ytan är sanslöst wicked ända tills man inser att innehållet är relativt uselt. Dialogen är sisodär. Man måste sitta på helspänn för att hänga med bland handlingshoppen. Regnet och den allmänt mulna stämningen (som gjorde så mycket gott i t.ex "Se7en"") blir inte roligare här än vad det är i verkligheten. Och filmen faller, bit för bit, ihop till en liten purken hög (tillsammans med biobesökaren som har lagt 80 spänn på filmen).

När allt är över finns det några stänk av coolhet kvar. Ett par flingor av skådespelarprestationer. Det är allt. Och det är långt ifrån nog för att motivera ett biobesök. Utslaget på the Slyometer? Bättre än "Rocky 4", sämre än "Demolition Man".

Stallone bör nog stoppa in hantlarna i garderoben, leta upp några mellanstora, lovande produktioner och satsa allt på att övertyga dem om att han inte bara är en endimensionell muskelbroiler. Jag vill ha tillbaka den Sylvester som var med i "Rocky" och "Copland". Det är nog den enda vägen ut. Slys kvarvarande dagar som supermannen personifierad är få. Jag hoppas han själv inser det innan han blir tvungen att rota i soptunnor efter manus som Steven Segal har kastat där.

Henrik Edberg