• Svensk titel: Terminator Genisys
  • Originaltitel: Terminator Genisys
  • Release (Bio): 2015-06-26
  • Release (Blu-ray/DVD): 2015-11-02
  • Tagline: Reset the future
  • IMDb: Terminator Genisys

Fjärde filmen "Terminator: Salvation" tycker jag absolut är sevärd i sin dystopiska framtidsmiljö, men den blev ingen succé. Och Christian Bale kanske inte var född till att spela just John Connor. Tror att två viktiga komponenter saknades: 1) Arnold Schwarzenegger och 2) blixtrande tidsresor. Inslag som nu gör comeback i bioaktuella nystarten "Terminator Genisys".

Emilia Clarke ("Game of Thrones") är helt rätt som Sarah Connor i en tuffare förpackning än vad Jai Courtneys ("Die Hard 5") Kyle Reese förväntar sig. Den hjälplösa servitrisen som skulle räddas på 80-talet räddar istället Reese när tidslinjen har skrivits om och Sarah har uppfostrats av T-800-modellen "farsan". Mer än så vill jag inte spoila. Uppdraget är som vanligt att stoppa Skynet.

På pluskontot har vi den döhäftiga sekvensen när hjältetrion slåss mot en klassisk T-800 och en metallfarlig T-1000 på samma gång! Gör sig extra bra i 3D. För övrigt känns hela filmen mycket respektfull mot "T1" och "T2", vilket stöttande originalregissören James Cameron också har påpekat.

Mindre förtjust är jag i att den mest avancerade terminatorn är så pass snackig. Föredrar iskalla, tysta mördarrobotar. Den gamla hederliga musiken saknas emellanåt. Trailern avslöjade alldeles för mycket, vilket förstör en och annan överraskning.

J.K. Simmons ("Spider-Man") och Matt Smith ("Dr Who") dyker upp i intressanta biroller som lätt skulle kunna växa i framtida uppföljare. Personkemin mellan Sarah och Kyle ger liv åt filmen. Det gör även relationen mellan "farsan" (Arnold) och Sarah. Tänk unge John och den gode terminatorns band i "T2". Regissören Alan Taylor ("Thor: The Dark World") får till en underhållande, actiontät och genomtänkt nystart.

Det största glädjebeskedet: Schwarzenegger håller fortfarande som (åldrande) terminator! Underbart. Gammal men inte föråldrad.