Memphis Belle

• Svensk titel: Memphis Belle
  • Originaltitel: Memphis Belle
  • Speltid (min): 103
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-11

Memphis Belle är en litet annorlunda krigsfilm. Egentligen är det en tämligen realistisk sådan eftersom vi befinner oss i slutet av WW2 och precis som de allt mera desperata tyskarna har de allierade tagit hjälp av unga, nästintill tonåriga grabbar som snabbutbildats till piloter etc. Och så var det ju. I alla krig som hittills kämpats får barn och ungdomar ta sina smällar, men i mycket få krigsfilmer vill man visa den sidan av verkligheten. Jag vill minnas att endast ett fåtal modiga filmare har vågat visa en sådan sida av realism.

Som ett litet exempel måste jag bara få nämna den finska filmen ”Okänd Soldat” från 50-talet där författaren Väinö Linnas pluton hade förvandlats till ett gäng medelålders gubbar. På 80-talet vågade man nyfilmatisera denna filmikon och bytte ut gubbarna mot tonåringar och unga män. Det blev ett otroligt ramaskri. Inte får man döda barn på film, gapade de mest kritiska typerna emedan filmkritikerkåren var enig (förutom en): Filmens realism var så uppskakande att man ansåg att denna version var en av de mest realistiska krigsskildringar som någonsin gjorts. Och jag håller helt med om att så är det.

Samma kan man inte säga om Memphis Belle. Visst är stridsscenerna mer eller mindre magnifika, men på amerikanskt vis så har man valt att visa en lätt softad version av verkligheten. Den unga ensemblen av skådespelare innehåller noga valda, lätt annorlunda killar som sparkar fotboll, brottas och kämpar med kärleksbekymmer. Visst gör alla grabbar sådant, men dessa händelser är malplacerade i en film som Memphis Belle. Vad som kunde ha blivit en snygg och realistisk krigsfilm, blir nu ett snyggt och actionladdat krigsdrama med lite humor och lite kärlek. Just så mycket av alla ingredienser att det blir trots allt en njutbar filmupplevelse.

Mycket av njutbarhetsfaktorn har vi att tacka Michael Caton-Jones för. Denne gode regigubben har väl tagit vara på den sanna berättelsen om denna B17 bombare och dess besättning som ska göra sin 25 bombräd innan de kan skickas hem. Naturligtvis har denna besättning gått igenom kriget med bara minimala problem och för spänningens skull så är utsikterna för en odramatisk sista flygning lika med noll. Caton-Jones håller i trådarna på ett skickligt sätt och har tillsammans med fotografen David Watkin skapat en trovärdig och spännande, alternativ verklighet. Synd att han inte gör fler filmer. Caton-Jones är upphovsman bara åt ynka 7 filmer. Bland dessa kan man se i alla fall 2 mycket bra sådana, ”Rob Roy” och ”Jackal”, en nyfilmatisering av ”Schakalen”. Jag gillade den, många andra kritiker gjorde det inte. SYND!

Ljudet och bilden motsvarar de häftiga scenerna som de tvenne sistnämnda skapat, något kornigt, nästan dokumentärt på sina ställen. Passar utmärkt i denna film trots att det är egentligen en defekt.
Jag har några betänkligheter över valet av skådespelare. Vi kan bland alla dessa hitta många duktiga, unga män so på senare tider utmärkt sig i diverse filmatiseringar, men av någon anledning finner jag dessa killar något för mesiga med tanke på att filmen handlar om ett utav krigets tuffaste flygargäng. Nåja, man får åter böja sig för den ”amerikanska verkligheten”. Synd, men så är det.
Flygscenerna är spektakulära och i vissa fall riktigt ruggigt spännande. Specialeffektsmakarna har ansträngt sig och det syns.

Musiken är tidstypisk och snitsig. Upphovsmannen bakom originalmusiken heter George Fenton och hans tidigare verk innehåller bl.a. musik i filmerna ”Gandhi” och ”The Fisher King”. Inte alls illa. I denna film faktiskt riktigt bra.

Memphis Belle är inget guldkorn, men nog en spännande och välutförd produkt som tål mer än en omgång i DVD-spelaren.