Hör upp blindstyre!

• Svensk titel: Hör upp blindstyre!
  • Originaltitel: See No Evil Hear No Evil
  • Speltid (min): 98
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-11-01

Då man tar en blind svart man som är stor i korken och slår honom ihop med en döv och ödmjuk vit man har man skapat duon Wally och Dave. Tillsammans ser och hör de ett mord, men genom ett antal förväxlingar utpekas de själv som mördare. Polisen jagar dem, de kriminella jagar dem och det krävs mer än visdom för att slingra sig ifrån situationen: Humor!

Richard Pryor spelar den blinda Wally mycket övertygande. Han är mannen som inte accepterat att han inte kan se. Pryor gör för sista gången en riktigt bra roll och visar upp den fräcka och hysteriska sidan som han egentligen är känd för. Svårt drabbad av MS gör han nu i filmväg klart att han inte accepterar att han inte längre är den okrönte kungen bland svarta ståuppare i USA. Han klämmer fram än en gång den gamle gode Pryor som sket i etablissemanget och gjorde och sa precis vad han ville. Pryor är den bärande kraften i den här filmen, det är ingen tvekan om det.

Gene Wilder har fått lov att tona ner sin roll en hel del. Han spelar Dave den Döve, men har inte regissören Arthur Hillers lov att sprätta till som han brukar. Wilder är trots det kolossalt rolig i ett bra antal scener. Nedtonad, men rolig. Tillsammans med Pryor vänder han upp och ner på allt och alla. Tidvis kan man se framför sig en äkta 20-tals stumfilmsfars, med förväxlingar och slapstick, för att stunden senare vara riktigt spännande. Två minuter senare är det fräckt och därpå följer en stund av långsammare tempo. I det stora hela är denna film ett bra exempel på 80-tals komik med och av mycket fint filmfolk. I biroller är det roligt att se Kevin Spacey, Joan Severance och Anthony Zerbe. För övrigt är filmen den tredje som duon Pryor & Wilder är stjärnor i. Det kom ännu en fjärde 1991, men den vill vi glömma fortare än kvickt: ”Another You” är en riktigt dålig komedi i fotspåren av Hör Upp Blindstyre.

I det stora hela är Hör Upp Blindstyre en harmlös komedi som inte skäms i jämförelse med senare tiders komiska filmatiseringar av pajpippande ungdomar och spermiekammade vänner. För den yngre generationen kan kvällens film te sig litet intetsägande, men för vuxna är den handikappade duons äventyr en fröjd för öga och öra. Man måste dock tåla lyteskomik, något som fortfarande är ett ganska tabubelagt ämne.