Jurassic Park - Collector's Edition

• Svensk titel: Jurassic Park - Collector's Edition
  • Originaltitel: Jurassic Park
  • Speltid (min): 121
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-10-19

Det finns inte många filmer som kan mäta sig med Jurassic Park vare sig det gäller nyskapande filmtekniker som ekonomiska framgångar. Även som en spännande actionfilm är den i sin genre oöverträffbar. Jurassic Park är, och kommer att förbli, en ikon bland fantastiska filmäventyr.

Guldkalven och den i historien mest framgångsrika regissören Steven Spielberg har signerat detta otroliga äventyr. Även om han regimässigt och berättarmässigt överträffat sig och JP många gånger efteråt, så är JP en milstolpe i hans karriär. Och egentligen är det inte mycket som skiljer denna film från många av hans andra produktioner. Sakta men säkert bygger han upp ramar kring en förväntad händelse, en sammandrabbning av olika krafter, som leder till antingen en emotionell kamp eller ett våldsamt inferno av Spielbergianska fantasier. Mycket karakteristiskt och mycket effektivt.

Spielberg och Co. Är noga med detaljer. Visst kan garvade vetenskapsmän och petnoga amatörer hitta en och annan lucka i hans berättarstil, men det är totalt onödigt att spoliera en lyckad filmkväll genom att dra fram de senaste vetenskapliga rönen i genetisk forskning eller de fysikaliska omöjligheterna i det ena och det andra. Gör man det, så missar man poängen! Spielberg är en underhållare och som sådan en av de bästa. Han vill få oss att skratta, rysa och gråta på kommando och lyckas hur enkelt som helst. Det är hans styrka.
Hans åtaganden stärks av Hollywoods stora pengar, vänskapen och partnerskapet med George Lucas och hans ILM samt att han får göra precis vad han vill utan att någon ifrågasätter det. För JP har Spielberg och producenterna anlitat och skapat specialeffektsteam som gjort underverk med datorer och animatronik. Mer datorer. Specialeffekterna får åskådarens ögon att hoppa ur sina gropar, gömma sig bakom soffan och söka en trygg nalle i famnen då man ska gå och lägga sig. T-Rexen är inte mindre än fenomenal och kan skrämma ordentligt de minsta så tänk två gånger innan ni skruvar upp ljudet i bioanläggningen och låter Widescreen TV:n visa en rätt intensiv handling. Visst, denna film kräver, för att uppnå himmelska höjder, en bra hemmabioanläggning. Man ska kunna njuta av alla dollars som plöjts ner i ljud och bild, som härmed deklareras som bland det bästa man kan köpa på en DVD-skiva. Mycket imponerande. Men inget för de minsta, det vill jag lova.

Om man vill leta efter svackor i sammanhanget så skulle det då vara förutsägbarheten, som bygger på Spielbergs arbetssätt. Man vet och man anar, men ändå förbryllas man. Nåja, han har sin stil och den som vill fortsätta att kritisera Spielbergs arbete så kan man bara säga att det han gjort hittills har genererat honom ett personligt bankkonto på sisådär 1 miljard amerikanska dollar. Så visst uppskattas hans arbete. Och inte minst av mig, som faller i kommersialismens fallgrop och utropar ett fyrfaldigt hurra för underhållning i stort format!