Lost World: Jurassic Park 2, the

• Svensk titel: Lost World: Jurassic Park 2, the
  • Originaltitel: Lost World: Jurassic Park, The
  • Speltid (min): 124
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-10-19

Det var mera naturligt än otroligt att Jurassic Park skulle på en uppföljare. Dum är den producent och/eller regissör som inte vill tälja guld en gång till. Då regissören är Steven Spielberg så kommer han dessutom undan vad han än gör och hur bra det än blir. Lyckligtvis är gamle Steven en ansvarskännande person som inte gör halvdana produktioner.

Det största problemet med uppföljaren, Jurassic Park: The Lost World, är att den är så självklar och så förutsägbar. Handlingen är ungefär den samma som i JP, förutom att det finns fler än 5-6 personer att käka upp. Den är inte nyskapande som ettan och dess värde kommer aldrig att uppnå klassikerhöjder, om man får uttrycka sig så.

MEN! Om man gillar ettan och den typen av filmer, så kommer även JP:LW vara en alldeles fenomenal upplevelse. Bilden och ljudet är helt enkelt det bästa man kan höra i hemmabiosammanhang och effekterna skäms inte i jämförelse med någon annan film. Dinosaurieeffekterna har finslipats och knappt någon kan låta bli att förvånas över den otroliga koreografin mellan människor och imaginära urtidsdjur. Se dokumentären, så vet ni!

Som sagt har JP:LW sina starka sidor i effekter och vansinnig och rätt fantastisk action, på sina ställen mycket spännande sådan, men som filmisk helhet är detta en ganska onödig uppföljare. Den tillför inget nytt i Jurassic Park Trilogin (just det, en ny är på G, men inte Spielberg i regissörsstolen utan som producent) och överlever endast genom sitt fina effektmakeri.

Nu måste jag erkänna, att jag är en stor beundrare av denna sorts filmer och anser personligen att Steven Spielberg är Guds gåva till underhållningssugna konsumenter och kan inte göra annat än bara drägla över denna film. Även om skådespelarna är med endast som kost för större reptiler och att man även denna gång blandat in en odräglig unge i handlingen, så finns det element i filmen som gör den sevärd. Om inte annat, så är den en av de ultimata demoskivorna då man ska imponera med ljud och bild (förutsatt att man är rätt utrustad. Elektroniskt sett, alltså). Se den, vrid upp volymratten, bjud in grannarna, käka chips, ha en trevlig kväll och sedan… göm skitet tills du behöver imppa på någon igen!