• Svensk titel: Legend of Dark Rider: The Beginning
  • Originaltitel: Legend of Dark Rider: The Beginning
  • Speltid (min): 20
  • Release (Bio): 2016-06-11
  • Tagline: Some legends are true
  • IMDb: Legend of Dark Rider: The Beginning

I ett litet slitet värdshus, beläget i en liten insnöad by, sitter ett gäng högljudda knektar. Dessa Kungens män, som de kallar sig, tar girigt för sig av mat, dryck och kvinnfolk samtidigt som de beklagar sig över det uppdrag de är ute på. De har blivit beordrade att hitta den mörke ryttaren, The Dark Rider, men tvivlar själva på att det handlar om mer än en myt, en saga.

Men en gammal halvblind man som också befinner sig på värdshuset påstår att den mörke ryttaren visst finns på riktigt, och att han själv är en av ytterst få som sett honom och levt att berätta om det. Kungens män lyssnar men tror inte på ett ord, innan de plötsligt själva står öga mot öga mot den mörke ryttaren själv…

Det skulle kunna vara taget ur senaste säsongen av ”Game of Thrones”, men ”Legend of Dark Rider” är i själva verket en kortfilm på tjugo minuter, bestående av en specifik scen ur vad som förhoppningsvis snart kommer att bli en spelfilm i fullängdsformat. Den version vi har sett visas just nu på lite festivaler runt omkring i världen och är tänkt att användas för att hitta finansiärer till långfilmsversionen. Bara några minuter innan jag skrev detta läste jag att filmen blev utsedd till april månads bästa film i Hollywood International Moving Pictures Film Festival, inte illa!

Bakom filmen ligger Norrköpingssonen Mattias Titus Paar, ett bekant namn för trogna läsare av Tellusfilm. Han har själv skramlat fram de 80,000 kronor som filmen kostat (hittills), men det han och hans team har skapat på den budgeten ser betydligt dyrare ut.

”Legend of Dark Rider” ser fantastisk ut i sin nuvarande form, och jag längtar till den dag jag kan få se Paars slutgiltiga version i långfilmsformat. Det är snyggt, det är tight, det är spännande, det är blodigt – precis som det ska vara! Jag är grymt imponerad, och faktiskt lite larvigt stolt över att ha sett denna regissör växa upp under åren som gått.

Bra jobbat Mattias. Jävligt bra jobbat!

”Legend of Dark Rider” kommer att premiärvisas på CNEMA i Norrköping den 11 juni 2016, och sedan på SFI Filmhuset i Stockholm den 13 juni. Både gångerna kommer även Paars färska actionfilm ”The Perfect Weapon”, med Steven Seagal(!) i huvudrollen, att visas.