• Originaltitel: Zoo Season 1
  • Speltid (min): 516
  • Release (Blu-ray/DVD): 2016-05-09
  • Release (Streaming): 2017-01-02
  • Streamingplattform: Netflix
  • IMDb: Zoo säsong 1

När zoologen Jackson Oz börjar reagera på att lejonen i Afrika börjar bete sig lite underligt och bli mer aggressiva än normalt börjar han fundera på vad som kan ligga bakom. Har lejonen tvingats migrera över till nya områden p.g.a. mat- eller vattenbrist? Men när allt fler rapporter om djur som uppträder mot sin natur misstänker han att något mycket större är på gång att hända.

Tillsammans med sin kompis Abe rekryteras han av franska underrättelseagenten Chloe Tousignant som fått i uppdrag att sätta ihop ett team för att lösa det numer globala problemet med djurs ändrade beteenden. I teamet ingår också journalisten Jamie, som misstänker att det multinationella företaget Reiden Global ligger bakom allt på något sätt, samt veterinärpatologen Mitch, en riktig surkart som föredrar djur framför människor. Tillsammans försöker de hitta orsaken, och kanske lösningen, till problemet. Men hinner de innan det är för sent, innan jordens befolkning halkar ännu längre ner i näringskedjan?

”Zoo” är en spännande TV-serie baserad på en roman av James Patterson, som också varit med och skrivit manus till flera avsnitt. Det är en snygg, tight serie där samspelet mellan huvudkaraktärerna fungerar riktigt bra. Det är en, av uppenbara skäl, effekttung serie med massor av dataanimerade djur, och här får jag säga att det ser väldigt bra ut. Inte någon gång har jag reagerat på att någon effekt sett dålig ut. Eller kan det vara så att jag helt enkelt var för engagerad i själva handlingen för att se några brister? Inte omöjligt…

Jag hade inte hört ett ljud om denna serie innan jag fick hem DVD-boxen med den första säsongen, men jag fastnade väldigt fort och kunde inte se färdigt den snabbt nog. Givetvis slutar det med en riktig cliffhanger, men då en andra säsong börjar sändas i USA redan nu i sommar kan man vara lugn – åtminstone denna cliffhanger får vi se en upplösning på.