• Speltid (min): 87
  • Release (Bio): 2016-06-11
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-05-15
  • Tagline: Everyone is a target
  • IMDb: Perfect Weapon, The

Amerika, år 2026. En dystopisk framtid där allt styrs med järnhand av The Director.

I denna framtid verkar Condor. Han är den perfekta mördarmaskinen. Hjärntvättad till att lyda order och utan att tveka mörda vem som helst, när som helst, hur som helst. Finns ordern där, utför Condor den. Men när han under ett uppdrag medvetet lämnar kvar ett vittne vid liv blir hans Controller, mannen som är ansvarig för det program som skapat Condor och hans gelikar, inkallad till The Director. The Director är mycket missnöjd och vill ha Condor eliminerad, men Controllern lyckas övertala honom om att allt som behövs är en omprogrammering.

Sagt och gjort, Controller kallar till sig Condor men det visar sig snart att han inte alls tänker bli omprogrammerad. De mänskliga sidorna börjar göra sig till känna mer och mer och han vill inte tillbaka till det robotliknande tillstånd han befunnit sig i de senaste åren. Han oskadliggör Controllern, men vet att han inte kan befinna sig på flykt hur länge som helst. För att verkligen kunna bli fri måste han gå hela vägen upp och döda The Director…

”The Perfect Weapon”, inte att förväxla med den klassiska Jeff Speakmanrullen från 1991, är en sprillans färsk scifi-action regisserad av Norrköpingssonen Titus Paar. I rollerna ser vi bland annat Johnny Messner (”Tears of the Sun”, ”The Equalizer”) som Condor, Richard Tyson (”Dagissnuten”) som Controller och inte minst legendaren Steven Seagal som The Director. Dessutom får vi se min gamle idol Vernon Wells (”Commando”, ”The Road Warrior”) i en fin roll som förhörsledare.

Gjord på en för sammanhanget minimal budget (på samma nivå som filmer som ”Tjuvheder” och ”Efterskalv”) är det en tight rulle med fin action. Som hjärntvättad yrkesmördare i fin kostym, slips och rakad skalle påminner Messner inte så lite om Agent 47 i spelen och filmerna om ”Hitman”, men det funkar bra även här. Steven Seagal är, sin senare vana trogen, inte med mycket i filmen, men får ändå chansen att leverera lite visdomsord för publiken att ta till sig.

Så hur står sig filmen egentligen? Tja, det märks stundtals att budgeten varit låg, speciellt när det kommer till vissa specialeffekter. Det är inte någon av Seagals bästa filmer - där håller jag fortfarande ”Nico – Above the Law” och ”Out for Justice” högst - men långt ifrån en av de sämsta. Jag tror inte ens att han låtit någon annan loopa hans repliker här, bara en sådan sak!

”The Perfect Weapon” är inte en perfekt film, men det är 87 minuter stabil underhållning, med ett slut som bäddar för en uppföljare om man så önskar. För alla fans av Steven Seagal är den givetvis ett måste!