High Fidelity

• Svensk titel: High Fidelity
  • Originaltitel: High Fidelity
  • Speltid (min): 109
  • Release (Bio): 2000-09-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-02-14

Att John Cusack är en fenomenalt roande skådespelare vet vi sedan tidigare. I ”Being John Malkovich” och “Grosse Point Blank” har han visat upp sin dramatiska komik, sin naturlighet och sin förmåga att suga tag i åskådaren och sedan behålla greppet. I High Fidelity tar han steget ut vidare. Här är han dessutom du och jag och alla män som någonsin har lämnats av sin flickvän eller som någonsin haft en allvarlig svacka i livet. Skrämmande kul.

High Fidelity är en film om Top 5 saker. Se den och konstatera vad jag menar. Cusacks karaktär äger en skivaffär som specialiserat sig på sällsynta vinylskivor och sköts av honom själv och ett par verkligen udda assistenter. Den ena, spelad av Todd Luiso, är så blyg och försynt att han kan misstas som efterbliven emedan den andra, spelad av Jack Black, är vulgär, otrevlig, allvetande och odräglig. Jack är filmens komiska höjdpunkt i alla scener där han medverkar. Affären själv sköts i likhet med Faulty Towers där man måste vara någon eller veta mera än innehavarna för att bli behandlade med ens en liten gnutta respekt.

Regissören, skickliga Stephen Frears har tillsammans med Cusack, som agerar även en av manusförfattarna och producent knåpat ihop en sanslöst underhållande film för en mogen publik. Jag har svårt att se hur actiondiggarna i den yngre generationen mottar filmen som något annat än en annan pratkomedi, men vi äldre ser filmen som en hyllning till dialogen, monologen och en musik vi växte upp med.

Skådespeleriet och regin samt manus är av världsklass. Samma kan man lugnt säga om musiken och fotot. I det stora hela har vi här en rätt perfekt produkt som förtjänar all uppmärksamhet den har fått och kommer att få. Mycket bra!

© Janne Ahlgren