• Svensk titel: Mountain of the Cannibal God
  • Originaltitel: La montagna del dio cannibale
  • Speltid (min): 99
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-11-16
  • Tagline: When the price of lust is death..!
  • IMDb: Mountain of the Cannibal God

Den vackra Susan Stevenson anländer till Nya Guinea i sökandet efter sin make som försvunnit under en forskningsexpedition. Tillsammans med sin bror anlitar hon Edward Foster som ledare för detta räddningsuppdrag. Jakten leder dem in i den djupaste djungeln och snart märker de att de är bevakade. Det tar inte lång tid innan de vildsinta infödingarna anfaller gruppen och kidnappar den blonda Susan i tron att hon är en gudinna. Foster får nu kämpa mot klockan för att hinna rädda henne ifrån kannibalerna.

Två år innan Ruggero Deodatos ökända ”Cannibal Holocaust” hade premiär släpptes ”Mountain of the Cannibal God” (eller ”La montagna del dio cannibale” som den heter i original). Även om den blev omtalad vid premiären blev det inte alls lika stor uppmärksamhet runt den som runt genresyskonen ”Cannibal Holocaust” eller ”Cannibal Ferox”. Jag kan ärligt talat inte förklara varför.

Filmen följer den mer eller mindre officiella mallen för kannibalfilmer. Vi får se en hel del blod och slafs, flera autentiska scener med djur som dödas (både av människor och av andra djur), lite sång och lite naket. Eller rättare sagt ingen sång och ganska mycket naket. När infödingarna klär av Susan naken och binder fast henne är det inte svårt att förstå att de tror att hon är en gudinna.

Det som skiljer ”Mountain…” från de övriga filmerna är agerandet. Som Edward Foster ser vi ingen mindre än Stacy Keach som redan 1978 hade ett flertal filmer och TV-roller bakom sig. Keach är en skicklig skådespelare som gör det bästa han kan av det givna materialet. Lika skicklig skådespelarmässigt kan man väl inte säga att Ursula Andress, som spelar Susan, är. Faktum är att hon knappt kan agera alls, men ingen kan förneka att hon besitter en karisma utan like. 16 år tidigare spelade hon Honey Ryder, den allra första Bond-bruden i ”Dr No” och året därpå gav hon med sin imponerande fysik och breda axlar självaste The King komplex under inspelningen av ”Fun in Acapulco”. Men det är överkurs...

Frågan är den gamla vanliga: är ”Mountain of the Cannibal God” en bra film? Nja, det är väl tveksamt egentligen. Agerandet är betydligt bättre i den här filmen än i de flesta i genren, men till skillnad mot t ex ”Cannibal Holocaust” finns här inget starkt budskap som lyfter filmen och ger den en extra dimension, istället känns den platt och nästan tråkig.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.