Star Trek: The Original Series - The Complete Series

1966 var året då en liten scifi-serie vid namn ”Star Trek” först hade premiär på amerikansk TV. Den var måttligt populär, och tre säsonger hann det bli innan serien lades ner 1969. Efter att ha repriserats i flera kanaler blev den allt mer populär och efterfrågan efter nytt material växte.

1973 hade en tecknad TV-serie premiär, men blev kortlivad. Då gick det bättre med att flytta över handlingen från TV till den stora duken; 1970 hade ”Star Trek: The Motion Picture” biopremiär, och den kom att följas upp med ytterligare nio biofilmer innan J.J. Abrams påbörjade sin rebootade serie 2009. Lägg därtill fyra ytterligare TV-serier (”The Next Generation”, ”Deep Space Nine”, ”Voyager” och ”Enterprise”) och helhetsbilden börjar bli mer komplett.

Star Trek har som fenomen blivit enormt under åren som gått, och jag misstänker att väldigt många som aldrig sett ett enda avsnitt eller film ändå känner till karaktärer som Mr. Spock eller uttryck som ”Live long and prosper”.

Nu har hela originalserien släppts i en väldigt fin och påkostad box, bestående av inte mindre än 20 Bluray-skivor. Det är den remastrade versionen av serien, med förbättrade specialeffekter och ett nytt 7.1-ljudspår, om man inte föredrar originalspåret i mono som givetvis också finns med. Dessutom innehåller boxen mer än nio timmar extramaterial, där bland annat det alternativa, aldrig TV-sända pilotavsnittet ”Where No Man Has Gone Before” ingår.

Att den här boxen är ett måste för alla Trekkies/Trekkers där ute är självklart, men för oss vanliga dödliga då? Jag är själv inte ett stort fan, men det går inte att bortse från det faktum att denna TV-serie har betytt enormt mycket för hur TV och film ser ut nu. Den var definitivt före sin tid, och vågade saker som ingen annan serie vågat tidigare. Att besättningen bestod av både ryssar och amerikaner som arbetade ihop utan några problem var tidigare helt otänkbart, och att en svart kvinna hade en officersroll fick säkert många att sätta sina konservativa kanelbullar i halsen. Att samma svarta kvinna i ett senare avsnitt kysste den vita kaptenen måste ha orsakat ett antal hjärtinfarkter…

Säga vad man vill om ”Star Trek”, men världen hade inte sett likadan ut om denna serie aldrig hade börjat sändas 1966.