• Svensk titel: Sully
  • Originaltitel: Sully
  • Speltid (min): 95
  • Release (Bio): 2016-09-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-02-06
  • IMDb: Sully

För piloten Chesley Sullenberger såg den 15 januari 2009 ut att bli en dag i mängden. Han skulle flyga en Airbus A320 med 150 passagerare till Charlotte, North Carolina och sedan vidare till Seattle. Men efter bara någon minut ändrades allt. Planet kolliderade med ett stort antal fåglar och bägge motorerna slogs ut. Sullenberger vände planet med första tanken att återvända till LaGuardia och nödlanda där, alternativt på Teterboro flygplats. Men med för låg höjd insåg han snabbt att det aldrig skulle gå. Den enda utvägen var att ta ner planet på Hudsonfloden.

Att landa ett plan på vatten är extremt svårt. Hastighet och vinkel på planet vid nedslag måste vara precis rätt för att planet inte ska slås sönder totalt, men Sullenberger och hans andrepilot lyckades med det näst intill omöjliga – en lyckad nödlandning utan några dödsoffer. Den svårast skadade fick två benbrott, och några fick köldskador. Hudsonfloden i januari är inte direkt den varmaste vattenmassan…

Nästan omedelbart efter nödlandningen kom flera färjor till undsättning, och även kustbevakningen satte in båtar och helikopter för att rädda passagerarna, som nu stod på planets vingar samt i två nödflottar.

Chesley ”Sully” Sullenberger och hans besättning kallades hjältar av det amerikanska folket, men flyg- och försäkringsbolag var inte helt nöjda. De var till en början övertygade om att planet mycket väl hade kunnat återvända till LaGuardia eller Teterboro för en lyckad nödlandning, och därmed hade de sluppit kostnaden för ett totalskrotat plan. Många utredningar och förhör hölls för att ta reda på hur det verkligen låg till.

Det är framförallt dessa utredningar som Clint Eastwoods film ”Sully” fokuserar på. Visst får vi se själva olyckan och räddningsinsatserna, men framförallt får vi se hur Chesley Sullenberger – skickligt spelad av Tom Hanks – försöker hantera situationen efter olyckan och under utredningens gång.

”Sully” är välgjord, välspelad och lugn film som levererar på alla punkter. Ordet som dök upp i mitt huvud om och om igen var ”stabil”. Regin av Eastwood är stabil, agerandet av Tom Hanks och Aaron Eckhart är stabilt, fotot och musiken är stabilt, filmen i helhet är stabil.

En solklar fyra från mig.