• Svensk titel: Trolls
  • Originaltitel: Trolls
  • Speltid (min): 92
  • Release (Bio): 2016-10-28
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-03-13
  • IMDb: Trolls

Året var 1959 då en dansk fiskare i brist på pengar till julklappar snidade till en liten trollfigur till sin dotter. Hennes vänner och andra barn i byn blev snart avundsjuka på den fina figuren och snart hade Thomas Dam, som fiskaren hette, startat ett företag som tillverkade dessa trollfigurer i plast. I början av 60-talet såldes de runt om i Europa, innan de till slut lanserades i USA där de blev en av de populäraste leksakerna mellan 1963 och 1965. Tyvärr blev det problem då copyrighten innehöll ett fel, och det blev därför fritt fram för billiga kopior.

Med jämna mellanrum har Dams troll blivit populära igen, och de har synts till som olika leksaker och TV-spel. Men nu har de äntligen hittat till bioduken för första gången, bara 58 år efter att det första trollet såg dagens ljus.

I ”Trolls” får vi följa prinsessan Poppy, kanske världens mest positiva troll, och hennes vänner när de ska fira att inte ett enda troll har ätits av en Berger på 20 år. Det gör man bäst med ett maffigt party enligt Poppy, men tyvärr är det just detta party som avslöjar deras gömställe. En väldigt speciell Berger, tidigare hovköksmästare med olika trollrätter som specialitet, hittar dem och kidnappar en hel bunt troll som ska bli hennes väg tillbaka in i Bergernas hov och den makt som det innebär.

Nu är det upp till Poppy att rädda sina vänner, och till sin hjälp tar hon Kvist (Branch i original), det mest negativa trollet som finns.

Jag såg igår kväll ”Trolls” på originalspråket engelska tillsammans med min fru, och det dröjde inte länge innan vi båda två stirrade småchockat på varandra och undrade vilka sorts svampar filmskaparna tagit. Det blir stundtals riktigt galet och psykedeliskt, men samtidigt riktigt roligt. Framförallt var det röstskådespelarna som lyfte filmen ordentligt. Filmen innehåller mycket sång, både gamla klassiker som Simon & Garfunkels ”Sound of Silence” och Lionel Richies ”Hello”, men även helt nya låtar (alla har väl hört Justin Timberlakes ”Can’t Stop This Feeling” vid det här laget?). Anna Kendrick, som gör rösten till Poppy, har många gånger tidigare visat att hon kan sjunga riktigt bra, och tidigare nämnda Timberlake gör rösten till Kvist/Branch. Vi hör också James Corden, Gwen Stefani och Russell Brand för att nämna några.

Medan jag skriver detta sitter barnen och tittar på filmen, fast på svenska. Då görs Poppy och Kvist av Mimmi Sandén och Måns Zelmerlöw, och vad jag hört hittills låter det bra.

Jag hade förberett mig på en färgglad skitfilm, men ”Trolls” var faktiskt riktigt kul, på ett knäppt och lite småbisarrt sätt. Min favoritkaraktär är givetvis molnet.