• Originaltitel: The LEGO Batman Movie
  • Speltid (min): 100
  • Release (Bio): 2017-02-10
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-06-26
  • IMDb: LEGO Batman

”It should be me, Keaton, Kilmer, LEGO, Bale and that pretty boy Clooney.”

När den nyligen avlidne Adam West gästade den populära TV-serien “The Big Bang Theory” som sig själv hade han ovanstående replik. Roligt, javisst, men faktiskt väldigt nära hur jag skulle lista mina favorit-Batman (Batmen?) genom tiderna. Jag hade nog kunnat peta in Ben Affleck där någonstans också, förmodligen före Bale.

Men nu är det LEGO Batman det handlar om!

När Jokern ser till att alla andra busar i Gotham City spärras in och han själv förpassas till fantomzonen står Batman plötsligt utan något att göra. Och utan att kunna spendera sina nätter åt brottsbekämpning blir han snart enormt uttråkad. Men givetvis har Jokern stora planer på gång, och snart är det återigen upp till Batman att rädda Gotham City från Jokern och hans nya gäng, som bland annat består av Sauron, Voldemort och King Kong. Som tur är har han både sin trogne betjänt Alfred, Robin och Batgirl till sin hjälp.

När ”The LEGO Movie” gjorde stor succé för ett par år sedan var det många som hävdade att just Batman var den bästa karaktären i filmen, så det var inte konstigt att han skulle få en egen film. Will Arnett är tillbaka i huvudrollen och gör det med bravur. En hel del andra fina namn återfinns i rollistan; Ralph Fiennes spelar Alfred (men dock inte Voldemort den här gången), Michael Cera spelar Robin, Rosario Dawson är Batgirl och äntligen, ÄNTLIGEN får Billy Dee Williams spela Two-face. Trogna Batmanfans minns kanske att Williams spelade åklagaren Harvey Dent i Tim Burtons två Batmanfilmer men blev sedan utbytt mot Tommy Lee Jones när det var dags för Dent att bli Two-face.

Just sådana detaljer och referenser är filmen fullspäckad med, och har man koll på Batmanmytologin och de tidigare filmerna som gjorts om denna nattens riddare får man absolut ut ännu mer av filmen. Jag såg den tillsammans med min fru som bara sett Nolans filmer tidigare och hon märkte att hon missade en del internskämt där jag skrattade högt.

”The LEGO Batman Movie” är härligt rolig, kul att titta på (jag älskar LEGO-estetiken) och mycket välgjord. Rekommenderas!