• Svensk titel: Godfather Trilogy - Omertà Edition
  • Originaltitel: The Godfather Trilogy - Omertà Edition
  • Speltid (min): 547
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-09-25
  • Tagline: Get Pulled Back In
  • IMDb: Godfather Trilogy - Omertà Edition

Gudfadern-trilogin. Wow. Vad kan man möjligen skriva om dessa filmer som inte redan avhandlats ett tusental gånger? Vi snackar filmhistoria här, med två massiva epos och en tredje del som även om den är drastiskt sämre än föregångarna fortfarande håller riktigt hög klass.

Paramount köpte filmrättigheterna till Mario Puzos bok för åttiotusen dollar innan den ens var färdigskriven, och man kan tänka sig att de var rätt nöjda när boken sedan spenderade 67 veckor(!) på The New York Times Best Seller-lista, och sålde mer än nio miljoner exemplar på två år. Samtidigt satte bokens framgångar press på filmbolaget, som nu verkligen var tvungen att matcha förlagan ordentligt.

De hade problem med att hitta en regissör, och deras första kandidater nobbade uppdraget. Till slut var det Francis Ford Coppola som landade uppdraget, och som fick bråka med filmbolaget angående huvudrollsinnehavarna. Paramount ville att Ernest Borgnine skulle spela Vito Corleone, medan Mario Puzo och Coppola hävdade att ingen annan än Marlon Brando skulle kunna göra rollen rättvisa. Lyckligtvis vanns den tvisten av Puzo och Coppola.

Inspelningarna är fyllda av fantastiska historier, och jag rekommenderar er som är intresserade att sätta er och googla lite på ämnet.

Den första filmen blev en stor succé vid premiären 1972, och blev också det årets mest inkomstbringande film. Därför blev det föga förvånande en uppföljare med premiär 1974. I denna presenteras två historier, en som utspelar sig före den första filmen och en som utspelar sig efter. Precis som med den första filmen blev den en stor succé och filmen anses av många vara bättre än föregångaren.

Det dröjde ända tills 1990 innan en tredje film i serien kom, en film som fick mycket negativ kritik. Coppola själv ansåg att den tredje filmen skulle ses som en epilog till de två första filmerna, men många köpte inte det påståendet. Framförallt fick Sofia Coppola en hel del ris för sitt agerande i filmen, och ställde sig inte framför kameran igen på många år. Hon har dock senare visat upp sin talang som regissör.

Denna trilogi är fantastisk. De är riktiga mastodontfilmer, där den kortaste av den klockar in 2 timmar och 50 minuter, men de är så fantastiska att se på. Historieberättandet är fenomenalt, skådespeleriet är i det närmaste perfekt och musiken… Nino Rotas vinjettmusik är oslagbar, det är bara så.

I denna utgåva av de tre filmerna, kallad ”The Godfather Trilogy – Omertà Edition” (Omertà är en hederskod inom organiserad brottslighet, att man är lojal och inte avslöjar något för polisen) återfinns förutom de tre filmerna i suverän kvalitet även en skiva med extramaterial, foton från filmen i vykortsstorlek med de största citaten på baksidan, kort med trivia samt magnetisk kylskåpspoesi, bestående av några av de mest populära citaten från filmerna. Allt förpackat i en riktigt snygg box som pryder sin plats i hyllan.