• Originaltitel: Gilmore Girls: A Year in the Life
  • Speltid (min): 353
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-11-27
  • Release (Streaming): 2016-11-25
  • Streamingplattform: Netflix
  • IMDb: Gilmore Girls: A Year in the Life

Ända sedan ”Gilmore Girls” hade svensk TV-premiär hösten 2001 har jag varit ett fan av serien. Visst, jag erkänner att det som först lockade mig var en påannons där Lauren Graham iklädd ett par väldigt korta jeansshorts sprang nerför en trappa. Jag vet, lågt. Men redan efter första avsnittet var jag fast och jag följde sedan serien slaviskt under de sju säsonger och 154 avsnitt som den varade.

När Netflix utannonserade att de skulle väcka liv i serien igen, tio år efter den ursprungliga premiären, blev jag försiktigt nyfiken. När det sedan visade sig att de skulle göra så med fyra längre avsnitt istället för en ”vanlig” säsong blev jag väldigt glad, då jag kände att en miniserie med längre avsnitt skulle passa bättre för en återförening av det här slaget.

När jag skriver det här är det på dagen ett år sedan de fyra långa avsnitten hade premiär på Netflix. Jag och frun plöjde igenom dem under ett par dagar i november 2016, och vi var båda väldigt nöjda med vad vi sett. Och kanske lite chockade över hur gammal den gamle Skid Row-sångaren Sebastian Bach blivit.

Rory återvänder till sin mamma i Stars Hollow och lika snabbt som de pratar med varandra är hon och mamma Lorelai tillbaka i gamla takter. Lorelai bor nu tillsammans med kaféägaren Luke, men har fortfarande tid att gnabbas med sin mamma, som nu är änka. Rory, som nu är lika gammal som Lorelai var när serien först började, har fullt upp med olika jobb och pojkvän(ner) och försöker samtidigt hitta sin plats i tillvaron. Den stora världen har så mycket att erbjuda, men goa fina Stars Hollow kan man alltid lita på.

Det är härligt att återse hela gänget, för det får vi faktiskt göra. I alla fall nästan, tyvärr saknas Edward Herrman (som spelade Lorelais pappa) då han gick bort 2014.

”Gilmore Girls: A Year in the Life” är en härlig återförening som ser till att ta serien ”full circle”, med ett slut som både känns tillfredsställande och samtidigt lämnar en dörr på glänt för en fortsättning. Den som lever får se.