• Originaltitel: Justice League
  • Speltid (min): 120
  • Release (Bio): 2017-11-17
  • Release (Blu-ray/DVD): 2018-03-26
  • Tagline: Lets Make a Deal
  • IMDb: Justice League

Superman är död, men Batman och Wonder Woman kämpar envist vidare mot ondskan i världen. Medan Wonder Woman stoppar terrorister i London ägnar sig Batman åt betydligt mörkare varelser i form av parademoner som härjar i Gotham City.

Det visar sig snart att dessa demoner är bara små underhuggare till den stora utomjordiske skurken Steppenwolf, och att det kommer att krävas betydligt fler hjältar för att få bukt med honom. Bruce Wayne ger sig därför ut på rekryteringsuppdrag och lyckas till slut övertala både Arthur ”Aquaman” Curry, Barry ”The Flash” Allen och Victor ”Cyborg” Stone att ställa upp. En brokig skara hjältar, men med mycket hjärta.

Jag ville verkligen gilla ”Justice League”. Jag försökte. Men herregud vilken soppa. Precis som Johan nämnde i sin biorecension av filmen plågades inspelningen av en hel del problem. Regissören Zack Snyder tvingades lämna projektet efter en familjetragedi och Joss Whedon hoppade in i stället och rörde om i grytan. Resultatet blev en enormt trasig film, som inte alls är i fas med sig själv. En film helt regisserad av Snyder hade med största sannolikhet blivit bättre, precis som en film helt regisserad av Whedon. Men blandningen… nej, det funkar inte.

Sedan har vi karaktärerna. Gal Gadot är fortfarande enormt charmig som Wonder Woman, och jag tycker att Ben Affleck funkar bra som en trött, grånande Batman. Cavill har varit OK som Superman tidigare, men här känns han lite off. Av de nya karaktärerna gillar jag förvisso Jason Momoa som Aquaman, men han får alldeles för lite att göra. Ezra Miller får mer tid som The Flash och gör riktigt bra ifrån sig. Faktum är att hans karaktär känns mest genomarbetad av de alla. Ray Fishers Cyborg berör mig inte alls. Det beror nog dels på att hans roll blev rejält nerklippt men också för att jag inte har någon som helst relation till karaktären sedan tidigare.

Men skurken. Steppenwolf är en karaktär helt skapad med CGI (med motion capture av fenomenale Ciaran Hinds) som jag inte har någon som helst koll på. Det största problemet är dock inte CGI:n, utan att karaktären är utomordentligt tråkig!

Apropå CGI så måste jag väl som så många andra ta upp Cavills mustasch. När Cavill blev tillbakakallad för kompletterande filmning hade han en ståtlig mustasch som krävdes för rollen i kommande ”Mission: Impossible”. Då de inspelningarna inte var avklarade fick han inte raka av den, utan den fick tas bort digitalt i efterhand. Och här undrar jag (och resten av världen) vem som tyckte att det jobbet var bra nog. I filmens allra första scen ser Cavill närmast vanställd ut, eller möjligtvis att han har en enorm snusprilla under överläppen. Det ser för jävligt ut! Även i senare delar av filmen reagerade jag på hur onaturligt hans mun rörde sig när han pratade. Nä, riktigt dåligt jobb!

Jag kan för mitt liv inte ge filmen högre betyg än en tvåa, och ingen är ledsnare för det än jag själv.