• Originaltitel: The Greatest Showman
  • Speltid (min): 105
  • Release (Bio): 2017-12-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2018-05-14
  • Tagline: Greatest show on Earth !
  • IMDb: Greatest Showman, The

Den unge Phineas Taylor Barnum växte upp som barn till en skräddare men hade redan från början grandiosa planer. När han var 16 år dog fadern, och Phineas var tvungen att klara sig själv. Efter att ha drivit diverse olika företag såsom en butik, fastighetsförsäljning och lotteriverksamhet köpte han ett museum och döpte det efter sig själv. Här kom han att visa upp lite kuriosa såsom den ökända sjöjungfrun från Fiji (ett apkadaver ihopsytt med ett fiskkadaver). Han visade även upp den blott fyraårige dvärgen Charles Stratton under artistnamnet Tom Thumb och hävdade att barnet var betydligt äldre. Barnum skaffade fler och fler ”artister” som utnyttjades i hans cirkus, eller freak show som många kallade det, men ville hela tiden visa att han var en seriös underhållare.

När Barnum turnerade med Tom Thumb i England kom han i kontakt med vår egen operastjärna Jenny Lind, ”den svenska näktergalen”. Barnum lyckades övertala henne att turnera med honom i USA. Det visade sig bli väldigt lyckosamt och inte minst lukrativt för både Jenny Lind, som skänkte stor del av sin andel till utsatta barn hemma i Sverige, men framförallt för Barnum som tjänade ca 500 000 dollar på turnén (motsvarande nästan 15 miljoner dollar i dagens penningvärde).

I aktuella ”The Greatest Showman” spelar Hugh Jackman huvudrollen som Barnum. Det är en musikal, som i många drag kraftigt förskönar Barnums liv och leverne. Det rena utnyttjandet av samhällets utstötta presenteras istället som att han ger dem en ärlig chans till ett nytt liv, och han framställs som en riktig hedersknyffel. Tja, förutom en (påhittad) romans med Jenny Lind då, här spelad av Rebecca Ferguson. Det är inte mycket som är sanningsenligt, men det spelar faktiskt ingen roll. Vad vi får är måhända inte en sann historia, men det är en spektakulär och färggrann musikalupplevelse av hög klass.

Det är tydligt att Jackman, som har producerat filmen älskar musikaler. Det var inte många år sedan han gjorde ”Les Misérables”, och han har deltagit i många fler innan dess. Det första jag någonsin såg honom, före ”X-Men”, var en filmad scenföreställning av ”Oklahoma”. Här glänser han i rollen som Barnum. Vid sin sida har han den oerhört talangfulla Michelle Williams, som spelar hans fru, och tvålfagre Zac Efron som spelar Barnums affärspartner. Efron är även han riktigt bra måste erkännas, och inte heller tidigare nämnda Rebecca Ferguson behöver skämmas för sin tolkning av Jenny Lind.

Jag gillade verkligen ”The Greatest Showman”, och kommer se om den inom kort. Har ni det minsta intresse av musikaler är detta ett måste, men även ni som inte brukar välja musikaler först av allt kan gott vika knappt två timmar åt denna film.