Solo: A Star Wars Story

• Svensk titel: Solo: A Star Wars Story
  • Originaltitel: Solo: A Star Wars Story
  • Release (Bio): 2018-05-23
  • IMDb: Solo: A Star Wars Story

Lucasfilm är, med all rätt, rädda om sitt "Star Wars"-varumärke. Ursprungliga regiduon Lord & Miller ("Jump Street", "The Lego Movie") improviserade tydligen för mycket och hamnade på kollisionskurs med filmens manusförfattare. De fick således sparken och veteranregissören Ron Howard fick komma in sent i produktionen och försöka rädda Solos solofilm. Och med facit i hand lyckades Howard, åtminstone hyfsat bra.

"Solo: A Star Wars Story" kretsar kring en ung Han som drömmer om att bli rymdskeppspilot. I vanlig ordning får kaxmörten problem med diverse uppretade gangsterbossar (t.ex. hotfulle, recastade Dryden Vos, briljant spelad av Paul Bettany). Första mötet med Chewie är ociviliserat och roligt. Vi möter en högljudd, upprorisk jämlikhetsrobot - tills den tystas. Emilia Clarke ("Game of Thrones") har, som vanligt, en härlig närvaro i sitt skådespeleri. Annars blir det som förväntat prequelinslag med den sköne skojaren Lando (Donald Glover) och hans legendariska rymdskepp, det omtalade rekordet med Kesselrun och minst en fiffig replikblinkning till fansen.

Alden Ehrenreich får fullt godkänt som Han Solo, men han saknar magin som brukade omgärda Harrison Fords original. Precis som "Rogue One" engagerar den här sidofilmen inte lika mycket som de numrerade episoderna. Solo-filmen lider också av ett halvsegt mittparti med utfyllningsaction.

Likväl är det här skapligt underhållande smugglingsgodis från en fjärran galax. Slutet har en del välbehövliga twister. Den oväntade kopplingen till en välkänd skurk från franchisen skulle kunna motivera en uppföljare. Men jag ser hellre att Obi-Wan-rullen snabbas på.