• Originaltitel: Crazy Rich Asians
  • Speltid (min): 121
  • Release (Bio): 2018-09-21
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-02-11
  • Tagline: The only thing crazier than love is family
  • IMDb: Crazy Rich Asians

När ”Crazy Rich Asians”, baserad på boken med samma namn, släpptes blev det väldigt mycket publicitet runt det faktum att det var den första Hollywoodfilmen med enbart (nästan iaf) östasiatiska skådespelare i huvudrollerna, åtminstone sedan ”Joy Luck Club” som kom 1993. Det är dock inte helt sant, då filmer som ”Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny”, ”Memoirs of a Geisha”, ”Letters from Iwo Jima”, ”Rumble in the Bronx” med flera släppts därefter, alla med en majoritet av östasiatiska skådespelare och producerade med Hollywoodstålar. Men det är petitesser.

Rachel Chu jobbar som ekonomiprofessor på ett universitet i New York. Hon är tillsammans med Nick Young, och de båda är väldigt kära i varandra. När Nick blir bjuden till sin bäste väns bröllop i Singapore ber han Rachel att följa med och samtidigt få träffa hans familj för första gången. Rachel tackar nervöst ja, men har inte en aning om vad som väntar henne.

På plats får hon nämligen veta att Nicks familj är rik. Snuskigt rik. Dessutom är det Nick som kommer att ärva hela familjeförmögenheten och företagen när hans älskade farmor går ur tiden. För Rachel, som växt upp under betydligt enklare förhållanden med en ensamstående mor, blir det mycket att ta in. Dessvärre är inte Nicks mamma speciellt förtjust i sonens sällskap, något hon också gör smärtsamt tydligt.

Vojne vojne, vad ska Rachel göra? Ska hon satsa på kärleken och därmed för alltid vara en kil mellan mannen i hennes liv och hans familj, eller ska hon lämna honom för att därmed låta honom vara lycklig för all framtid?

”Crazy Rich Asians” bjuder på varenda kliché som finns för romantiska komedier. VARENDA EN. Man har sett precis allting förut och det är så förutsägbart att man undrar varför inte någon reagerade under inspelningen. Lägg därtill enormt stereotypa karaktärer (sa någon en homosexuell ”rolig” familjemedlem som kan allt om mode?) och man vet inte om man ska skratta eller gråta. I det här läget är det generöst med en tvåa i betyg.

Men.

”Crazy Rich Asians” är samtidigt väldigt svår att tycka illa om. Inte bara är den färgsprakande och fantastiskt läcker rent visuellt. Miljöerna är fantastiska! Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, Constance Wu är enormt charmig som Rachel, och Henry Golding likaså som Nick. Det är svårt att tro att detta är hans första filmroll. Rachels kompis Peik Lin spelas av Awkwafina (som vi såg i ”Ocean’s 8”) men den största fröjden för undertecknad är ändå att återse Michelle Yeoh (”Crouching Tiger, Hidden Dragon”) som Nicks beskyddande mor.

Skit samma att filmens handling är mossig och generisk. Skit samma att filmen är full av stereotyper. Jag satt trots detta med ett fånigt leende på läpparna under två timmar, och en film som får mig att göra det kan inte på något sätt få en tvåa i betyg. Trean är given.