• Originaltitel: Instant Family
  • Speltid (min): 120
  • Release (Bio): 2019-02-27
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-07-15
  • Tagline: Just add chaos, laughter, awkwardness, mistakes, love.
  • IMDb: Instant Family

Pete och Ellie är mitt uppe i livet. De köper nedslitna hus som de renoverar upp och säljer vidare, och trivs med tillvaron. Men någonstans inom dem börjar längtan efter barn att öka, och efter att ha fått insikt i hur många barn det finns som lever i fosterhem och bara väntar på att få en egen familj bestämmer de sig för att adoptera. Lättare sagt än gjort, innan de kan få godkänt på sin ansökan måste de först vara fosterföräldrar. Ännu svårare blir det när de inser att det barn de fastnat för på en träff kommer med två syskon. Så ”över en natt” blir Pete och Ellie trebarnsföräldrar, och DET är minsann ingen dans på rosor.

När jag först såg att ”Instant Family” var en komedi av Sean Anders, regissören bakom ”Daddy’s Home” och ”Daddy’s Home 2”, och med Mark Wahlberg i huvudrollen misstänkte jag att det rådde lite fantasibrist i filmfabriken. Men efter att ha läst på lite fick jag veta att den här filmen faktiskt är baserad på regissörens egna erfarenheter, som foster- och adoptivförälder till tre syskon. Det gav en extra dimension till upplevelsen, och fick den att kännas mer äkta.

Så hur är filmen då? Den är stundtals väldigt rolig, definitivt, och både Wahlberg som Pete och Rose Byrne som Ellie är härliga i sina roller. Barnen är charmiga och tar mycket plats utan att ta över. Men framförallt är filmen fylld av värme och kärlek, och som förälder är det väldigt lätt att bli lite rörd.

”Instant Family” var en trevlig överraskning, jag hade definitivt inte väntat mig detta innan. Det blir en riktigt stark trea i betyg.