• Originaltitel: Shazam!
  • Speltid (min): 131
  • Release (Bio): 2019-04-05
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-08-12
  • IMDb: Shazam!

14-årige Billy Batson har ägnat större delen av sin uppväxt flyttandes mellan olika fosterfamiljer, samtidigt som han aldrig givit upp hoppet om att hitta sin biologiska mamma.

En dag blir han uppsökt av en gammal trollkarl, som hävdar att Billy är den enda som är värdig att ta hans plats, och beskydda mänskligheten. Allt han behöver göra är att säga ”Shazam!”. Billy tror först inte på den gamle mannen, men när han yttrar ordet förvandlas han plötsligt till en vuxen man i röda trikåer och vit mantel! Skräckslagen söker han upp sin vän Freddy för att försöka få hjälp med att reda ut denna oväntade situation och förhoppningsvis få svar på alla nya frågor som dykt upp. Frågor som ”Har jag några krafter?”, ”Hur blir jag Billy igen?” och ”Hur går jag på toaletten i den här dräkten?”.

Svaren på dessa frågor kommer löpande, och Billy ser nu sin chans i att kunna göra allt sådant som han i vanliga fall inte kan göra – t ex. köpa öl, gå på strippklubb och tjäna lite pengar. Men det tar inte lång tid innan han inser att dessa nyvunna krafter kan – och bör – användas till något större. Inte minst blir han varse om det när superskurken Dr. Sivana gör entré…

”Shazam!” bygger på en klassisk superhjältefigur vars första publicering gjordes redan 1940. Han tillhörde då Fawcett Comics och kallades Captain Marvel. Fawcett slutade publicera serien 1953, då DC comics stämt dem och påstått att karaktären är ett plagiat på deras egen Superman. 1972 licensierade Fawcett karaktären till just DC, som började publicera den igen. Även om karaktären då fortfarande hette Captain Marvel publicerades den under ”Shazam!” för att inte förväxlas med Marvel Comics egen Captain Marvel, som då redan blivit populär. Det var faktiskt inte förrän 2012 som karaktären officiellt döptes om till Shazam. Då hade en stor del av läsekretsen under många år trott att Shazam var det faktiska namnet, mycket beroende på att DC inte kunnat marknadsföra honom som Captain Marvel (pga påtryckningar från Marvel Comics).

Detta är inte den första filmatiseringen av Shazam. Redan 1941 gjordes en TV-serie på 12 delar, som faktiskt är den första superhjältefilmatiseringen någonsin. Shazam har också medverkat i ett antal animerade filmer och serier innan han nu äntligen fått sin egen ”riktiga” film, regisserad av svenske David F. Sandberg.

Så hur är då ”Shazam!” som film? Riktigt rolig skulle jag vilja säga. Betydligt mer humor än i de andra filmerna som släppts i DC-universat (även om ”Aquaman” var rätt kul den också), även om det finns ett par mörkare scener med. Zachary Levi är väldigt charmig som ”vuxne” Billy och Mark Strong är fantastisk som Dr. Sivana. Det är uppenbart att han älskar att spela superskurk! Asher Angel spelar unge Billy och gör det fint, och Jack Dylan Grazer (som vi såg i ”Det”) passar perfekt som kompisen Freddy.

Min ärade kollega Johan gav filmen en trea i sin biorecension. Jag är benägen att hålla med, men jag hade så pass roligt när jag såg filmen så jag höjer till en fyra.