• Originaltitel: The Curse of La Llorona
  • Speltid (min): 93
  • Release (Bio): 2019-04-17
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-09-02
  • Tagline: She Wants Your Children.
  • IMDb: Curse of La Llorona, The

Socialarbetaren Anna kämpar med att få vardagen att gå ihop. Hon är nybliven änka, och har två barn att ta hand om alldeles själv i ett stort hus. Under ett besök hos en av familjerna hon jobbar med märker hon att mamman är lätt hysterisk, och att hon låst in sina barn i en mörk klädkammare. Hon beslutar att barnen måste tas ifrån henne, och medan modern protesterar högljutt förs barnen till säkerhet.

Senare samma natt väcks Anna av ett telefonsamtal. De båda barnen som flyttats tidigare under kvällen har hittats dränkta, och mamman är misstänkt. Modern nekar fortfarande, och hävdar att det är den gråtande kvinnan, La Llorona, som stulit hennes barn, och att det är Annas fel att hon lyckades. Hon säger också att hon har bett till La Llorona att ge tillbaka hennes barn, och istället ta Annas. Och nu börjar jävelskaperna på allvar…

”The Curse of La Llorona” är den senaste filmen i ”Conjuring”-universat. Den här gången är inte Patrick Wilson och Vera Farmiga med som Ed och Lorraine Warren, men filmskaparna ser ändå till att knyta ihop filmerna genom att låta fader Perez från ”Annabelle” vara med på ett hörn.

I rollen som Anna ser vi Linda Cardellini som jag personligen varit väldigt förtjust i ända sedan jag såg henne för första gången i ”Nollor och nördar” för en halv evighet sedan. Hon är bra även här, även om jag tycker att hon gott kunde fått lite mer att jobba med. Problemet är nämligen att filmen inte är speciellt bra, utan mest lite ”meh”.

Jag ska tillägga att jag faktiskt inte sett de första ”Conjuring”-filmerna, var måttligt imponerad av ”Annabelle” (och ännu mindre av ”Annabelle: Creation”) och inte alls förtjust i ”The Nun”, så kanske är denna serie helt enkelt inte något för mig. Rent tekniskt sett är den välgjord, snyggt fotad och med bra effekter. Skådespelarna behöver inte heller skämmas för sina insatser. Men det är ändå något som saknas för att jag ska bli tillräckligt engagerad för att bry mig.

Vem vet, gubbfan kanske är för gammal för sådant här.