• Originaltitel: Deadwood: The Movie
  • Speltid (min): 110
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-10-28
  • Tagline: Welcome the fuck back.
  • IMDb: Deadwood: The Movie

2004 hade TV-serien ”Deadwood” premiär, och liknade ingen annan westernserie vi (eller åtminstone jag) sett tidigare. Det var skitigt, rått, brutalt och enormt välgjort.

Serien berättar om den lilla staden Deadwood och de människor som levde där under åren 1876 – 1877. De flesta karaktärerna i serien har faktiskt funnits i verkligheten, och då menar jag inte bara välkända karaktärer som Buffalo Bill, Calamity Jane och Wild Bill Hickok, utan även seriens huvudpersoner Seth Bullock, Sol Star, Al Swearengen och många andra.

Serien blev en enorm succé, mycket tack vare att det var något nytt. Här hade vi etablerade skådespelare som Timothy Olyphant, Ian McShane, Brad Dourif och gästskådespelare som Keith Carradine och Powers Boothe som alla verkade njuta av den hårda dialogen (ordet ”fuck” och diverse böjningar av det används inte mindre än 2980 gånger under seriens 36 avsnitt) och den allt annat än tillrättalagda handlingen.

Det kom som en smärre chock när serien lades ner efter bara tre säsonger, utan att få ha gjort ett riktigt avslut och vi var många som var besvikna.

Så gissa hur glada folk blev när det utannonserades att en långfilm skulle göras! I år, 2019, hade ”Deadwood: The Movie” premiär, och imponerande nog hade skaparna lyckats locka tillbaka samtliga skådespelare från serien. De enda som saknas är tidigare nämnda Powers Boothe, Ralph Richeson och Titus Welliver. De två förstnämnda har dött och den tredje hade fullt upp med andra inspelningar. Man har dock inte ersatt dem med andra skådespelare, utan karaktärernas frånvaro förklaras under filmens gång.

Så vad handlar filmen om? Den utspelar sig tio år efter seriens avslut, och Deadwood håller sakta på att förvandlas från en laglös håla till en civiliserad (nästan iaf) stad, med nymodigheter som telefoni och allt. Seth Bullock är fortfarande sheriff, och Al Swearengen driver fortfarande stadens populäraste saloon och bordell. Als allt annat än sunda leverne har satt sina spår och levern har lagt av. Ont krut förgås dock inte så lätt, och Al kommer att vara högst delaktig i de problem som uppstår när affärsmannen och skurken Hearst återvänder till Deadwood.

Alltså, jag vill verkligen inte berätta mer om handlingen. Gillade ni ”Deadwood” när det begav sig kommer ni älska detta värdiga avslut. Gillade ni den inte lär inte denna film få er att ändra åsikt.

För min del var det ett rent nöje att återvända till det dammiga Deadwood och att få återse de karaktärer jag faktiskt gett upp hoppet om att få träffa igen. Som sagt, detta är det värdiga avslut serien har väntat på sedan 2006. Femman är solklar!