• Svensk titel: They Shall Not Grow Old
  • Originaltitel: They Shall Not Grow Old
  • Speltid (min): 99
  • Release (Bio): 2019-03-08
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-12-09
  • IMDb: They Shall Not Grow Old

Den 16 oktober 2018 visades Peter Jacksons dokumentär ”They Shall Not Grow Old” på BFI London Film Festival och ett antal andra utvalda biografer i England, för att sedan visas på BBC 2 en knapp månad senare. Filmen är unik i det avseende att Jackson använt sig av gamla filmrullar från första världskriget, de flesta över 100 år gamla, som han fick låna av brittiska krigsmuséet Imperial War Museum i London. Efter att dessa gamla filmrullar digitaliserats, påbörjades arbetet med att bearbeta dem. Istället för att visa dem som de ursprungligen såg ut, med tempo som gamla journalfilmer, gjordes de om för att visas med samma antal bildrutor per sekund som moderna filmer. De färglades, och läppläsare hyrdes in för att kunna tyda vad som ursprungligen sades för att skådespelare skulle kunna lägga på röster. Slutresultatet är att dessa gamla originalfilmer ser ut som om de spelats in alldeles nyligen.

Istället för att använda sig av en nyinspelad berättarröst använde Jackson sig av BBCs arkiv av intervjuer av brittiska soldater, så det som sägs är autentiska vittnesmål från det elände som var första världskriget.

Första världskriget. Innan jag startade filmen funderade jag på vad jag visste om denna konflikt. Att ”skotten i Sarajevo” den 14 juni 1914, där ärkehertig Franz Ferdinand av Österrike och dennes hustru mördades, var den utlösande faktorn mindes jag från skoltiden. Men i övrigt kan jag inte påstå att jag visste speciellt mycket.

”They Shall Not Grow Old” är en imponerande dokumentär, och inte bara ur en rent teknisk synvinkel. Genom att bearbeta materialet och få det se mer ”modernt” ut kände åtminstone jag att det blev enklare att ta sig till det som visades. Det är dock på både gott och ont, då filmen inte tvekar inför att visa upp en hel del starka och otäcka bilder på krigets offer.

Underhållningsfaktorn är, som ni sannolikt förstår, lika med noll. Det här är inget man lutar sig tillbaka med en bytta popcorn och njuter av. Men filmen är oerhört viktig, då vi ALDRIG får glömma hur fruktansvärt krig är, då som nu.

Kan mycket väl tänka mig att det här är en film som kommer att visas i skolor framöver.