• Originaltitel: It: Chapter Two
  • Speltid (min): 165
  • Release (Bio): 2019-09-06
  • Release (Blu-ray/DVD): 2020-01-20
  • Tagline: You'll Float Again
  • IMDb: Det: Kapitel 2

Det har gått 27 år sedan Bill, Ben, Stan, Richie, Eddie, Mike och Beverly besegrade den ondskefulle Pennywise i dennes underjordiska näste beläget under den lilla staden Derry. Sedan dess har alla flyttat ifrån staden och startat framgångsrika karriärer; Bill är författare, Ben är arkitekt, Stan har startat en revisorfirma, Richie är komiker, Eddie är riskanalytiker och Beverly är modedesigner. Mike då? Mike flyttade aldrig från Derry, utan stannade kvar och blev bibliotekarie. Det är också Mike som kontaktar de andra efter att sett tecken på att Pennywise är tillbaka…

När (nästan) alla återses visar det sig att de inte minns mycket av det som hände för 27 år sedan. Men ju mer tid de spenderar i Derry desto fler minnen kommer tillbaka och med dem rädslan. Det tar inte heller lång tid innan de själva får se Pennywise igen. Skräckslagna måste de nu bestämma sig om de ska uppfylla det löfte de gav sig själva som barn och återigen slåss mot Pennywise, eller om de ska sjappa. Om det sistnämnda ens är möjligt…

Jag var mycket förtjust över den första filmen och givetvis hade jag höga förväntningar på det andra ”kapitlet”. Den långa speltiden (nära tre timmar) fick mig att avstå från att se den på bio, så nu när den äntligen släpps på praktiskt hemformat fick jag äntligen chansen att sätta tänderna i den.

Men det blev ju inte så kul. Den långa speltiden är definitivt ett problem, filmen kunde utan problem ha kortats med en halvtimme utan att något skulle gå förlorat. Dessutom verkade det som att cgi-effekterna faktiskt är sämre i den här filmen än i den första, vilket bara känns konstigt.

När jag tänker efter så tyckte jag redan när jag läste boken för ca 30 år sedan att den första delen, när huvudkaraktärerna var barn, var mycket intressantare än den andra. Vissa saker ändras tydligen inte med åren.

Finns det inget som är bra med filmen då? Jo, absolut. Det är härligt sprakande färger, och förutom de tidigare nämnda effekterna är filmen riktigt trivsam för ögat. Dessutom har man lyckats riktigt bra med valet av skådespelare. Bill, Ben, Stan, Richie, Eddie, Mike och Beverly spelas av James McAvoy, Jay Ryan, Andy Bean, James Ransone, Bill Hader, Isaiah Mustafa och Jessica Chastain och de känns alla helt rätt i sina roller. Mest imponerad blev jag faktiskt av Bill Hader som här gör sin första, men antagligen inte sista, roll i en skräckfilm.

Givetvis får vi inte heller glömma vår egen Bill Skarsgård som fortfarande är briljant som Pennywise. Snart får han dock lite konkurrens inom familjen då brodern Alexander ska spela Randall Flagg, the Big Bad, i kommande nyfilmatiseringen av ”Pestens tid”.

Så vad är betyget då? Jag gillade stora delar av filmen, men speltiden och lite annat drar ner betyget en aning jämfört med den första filmen. En trea får det i alla fall bli.