• Svensk titel: Beverly Hills Cop 3 Movie Collection
  • Originaltitel: Beverly Hills Cop 3 Movie Collection
  • Speltid (min): 311
  • Release (Blu-ray/DVD): 2020-02-10
  • IMDb: Beverly Hills Cop 3 Movie Collection

Nyligen släpptes en fin bluray-box med ”Beverly Hills Cop”-trilogin, eller ”Snuten i Hollywood” som den hette när farfar var ung.

Det är i år hela 36(!) år sedan den första filmen i serien hade premiär, och det är åtminstone tio år sedan jag såg den sist. Jag mindes att jag tyckte väldigt mycket om den, men skulle den hålla måttet idag, eller skulle den kännas hopplöst mossig?

Svaret är enkelt: den håller alldeles utmärkt! Eddie Murphy är fantastisk och genomsympatisk som den snabbpratande Detroitsnuten Axel Foley som efter att en gammal kåkfararkompis dyker upp hos honom bara för att bli kallblodigt avrättad beger sig till Beverly Hills där han på eget initiativ försöker lösa fallet, trots att hans chef tydligt sagt åt honom att låta bli. När han konfronterar sin huvudmisstänkte, konsthandlaren Victor Maitland (Steven Berkoff) blir det givetvis trubbel. Den lokala polisen, med polischefen Bogomil (Ronny Cox) sätter två av sina mannar (Taggart och Rosewood, mästerligt spelade av John Ashton och Judge Reinhold) på att hålla Foley i schack, men det förstår ju alla att det är dödfött.

Inget snack om saken, ”Beverly Hills Cop” är en härlig rulle som får en riktigt stark fyra i betyg!

Tre år efter den första filmens premiär kom då den första uppföljaren. I den får Foley veta att hans kompis Bogomil skjutits och det är osäkert om han kommer att överleva. Fast besluten att hitta illdådaren beger han sig åter till Beverly Hills och teamar ännu en gång upp med Taggart och Rosewood. Mot sig har de bland annat skurken Maxwell Dent (Jürgen Prochnow) och dennes långbenta kompanjon (Brigitte Nielsen). Action vankas, och Rosewood får visa oanade sidor av sig själv…

”Beverly Hills Cop 2” är en värdig uppföljare. Inte lika perfekt som originalet, men bra nära. Även denna får en fyra i betyg.

Det dröjde sedan ytterligare sju år, till 1994, innan den tredje filmen i serien hade premiär. Nu undersöker Foley en bilstöldsliga när något går väldigt, väldigt fel. Snart är han på jakt efter pengaförfalskare som har sitt högkvarter mitt i en gigantisk nöjespark…

Jaså, desto mindre man säger om ”Beverly Hills Cop 3” desto bättre. Till skillnad mot de två första filmerna i serien är Murphy mer nedtonad här, och filmen känns extremt spretig och ojämn. Det närmaste man kommer humor är möjligtvis att figuren Serge (Bronson Pinchot) som vi fick möta kort i den första filmen gör ett litet inhopp, men annars är det en betydligt svagare film. Tråkigt, men sant. Jag är generös när jag ger filmen en svag trea i betyg.

Trots att den sista filmen är en besvikelse i sig är detta en toppenbox och ett måste för Eddie Murphy-fans.