• Originaltitel: War of the Worlds
  • Speltid (min): 116
  • Release (Bio): 2005-06-29
  • Release (Blu-ray/DVD): 2020-06-01
  • Tagline: They're already here.
  • IMDb: War of the Worlds

Ray Ferrier är en frånskild hamnarbetare som varannan vecka har hand om sin son och sin dotter. Han är inte världens bästa farsa, och framförallt sonen har inte mycket till övers för farsgubben. Men när jorden plötsligt invaderas av utomjordingar har de bara varandra, och nu måste de göra allt för att överleva tillsammans och försöka ta sig till Boston och återförenas med modern.

Vet ni vad, jag tänker inte beskriva handlingen i ”War of the Worlds” mer än så. Dels misstänker jag att de flesta av er redan sett filmen, den har ju trots allt 15 år på nacken vid det här laget, och dels beskrivs handlingen mer utförligt i vår gamla biorecension av filmen, där både Daniel, Johan och Jesper skriver vad de tyckte om filmen när det begav sig.

Nu när filmen då släppts igen på 4K UHD (och blu-ray) kanske många kastar sig över den och planerar en helkväll framför sin maffiga 4K HDR TV, och det är ingen dum idé. Men i det här fallet är det särskilt viktigt att komma ihåg hur filmen såg ut på bio, hur Spielbergs vision var från början. Det är inte en knivskarp, krispig bild som bjuds, utan en markant kornig bild. Jag vill minnas att ”Minority Report” hade ett liknande utseende. Märk väl att jag inte alls klagar på bilden, det var så här det såg ut på bio och det är så här bilden är avsedd att se ut. Jag misstänker dock att många kan bli lätt förskräckta om de jämför filmen med någon annan titel.

Hur som helst. Det måste ha varit åtminstone tio år sedan jag såg filmen sist och det var trevligt att inse att den håller lika bra än idag.