• Originaltitel: Wandavision
  • Speltid (min): 270
  • Release (Streaming): 2021-01-15
  • Streamingplattform: Disney+
  • IMDb: Wandavision

Recension - Streaming

Pandemin har försenat Marvels nya våg av filmer. Det blev därför varken spionactionrullen "Black Widow" (bio?) eller "Captain America"-spinoffen "The Falcon & the Winter Soldier" (högaktuell på streaming) som fick inleda fas 4. Utan egensinniga och ambitiösa "WandaVision" på Disney+.

Obs! Varning för massiva spoilers i recensionen.

Skruvade "WandaVision" inleder med några annorlunda avsnitt som skickligt leker sitcom i olika årtionden i en förmodad fantasibubbla skapad av Scarlet Witch själv. Bakom den klämkäcka ytan bryter ibland vemodet och obehaget in. Här visar Elizabeth Olsen och Paul Bettany vilka skickliga skådespelare de är. Evan Peters (från Fox-"X-Men") gör en skön gästroll (som betyder mindre än man först tror - på gott och ont).

Inbitna Marvel-fans belönas med organisationen S.W.O.R.D., de magiskt skapade tvillingarna William & Thomas, White Vision, den mäktiga häxan Agatha Harkness, och sympatiska Photon som får sina krafter (och i framtiden lär få använda dem fullt ut i "Captain Marvel 2"). Jag är nöjd med det. Vissa nördteorier sköts dock i sank då varken Magneto eller Mr Fantastic dök upp i slutet, men det kanske var lika bra då fokus skulle ligga på roboten och häxan, right?

Vad mer? Utanför den röda bubblan återkommer gamla, sköna bekantskaper från "Thor"- och "Ant-Man"-filmerna, som en del av det hyggliga team som undersöker fenomenet i förhäxade Westview. Den här sokoviska löken har många lager. Och twister. Tittare med tålamod belönas. En serie värd att se om, tänker jag.

Avsnitt 8 (av 9 irriterande korta) gör ett FANTASTISKT jobb med att fördjupa Wanda och hennes krafter i den där runskyddade källaren! Ett återblickande avsnitt som berör med Visions vackra syn på sorg. Flashback i utsatt Hydra-fångenskap. Förklaringen till sitcomtemat är supersmart. Lagfarten är passande tragisk som utlösande faktor. Avslöjandet att Wanda faktiskt är häxa i grunden tog mig med storm. Maxat avsnitt.

"WandaVision" är allt och ingenting. Oväntad, spretig och smått genial streaming, som både örfilar fansen och stryker dem medhårs. Bred känslopalett med många rätt. Flera starka kvinnoroller i omlopp. Det bästa är att Wanda först nu på riktigt blivit Scarlet Witch, i full mundering dessutom.