Slackers

• Svensk titel: Slackers
  • Originaltitel: Slackers
  • Tagline: When all else fails... cheat.

Filmer som ”American pie” och ”Road trip” har fått ungdomskomedierna att komma på rullband, en efter en. Inte många har lyckats att komma upp i samma standard som de två nämnda som faktiskt fungerar mycket väl i sin genre. Nu kommer ”Slackers” som inget hellre vill än att vara än blandning av dem båda, precis som alla andra filmer på rullbandet.

Vi får följa tre killar under deras skolgång på college. Det är inte vilka tre som helst utan det är skolans mest disciplinerade, smartaste och effektivaste, på att fuska…Men mot slutet av terminen så upptäcker skolans tönt dem mitt under deras fuskande och hotar att få dem utslängda ur skolan. Med sina starka bevis så utpressar han dem till att hjälpa honom att få sin stora kärlek på skolan. Det finns bara två problem, Dave (Sawa) en av fuskarna är också kär i henne och Ethan (Schwartzman) som utpressar dem är inte riktigt i samma liga som den snygga Angela (King).

Det har kommit några filmer på väldigt kort tid som ”Van the man” och ”Sorority boys” och av där drar nog ”Van the man” det längsta strået. ”Slackers” är varken bättre eller sämre än någon annan av de efterföljande filmer än de som nämnts i första stycket. Den har en humor som inte går hem hos alla men den är ändå inte för tillskruvad som i ”Scary movie”- filmerna. Det är i sig positivt men det har liksom blivit något av ett överflöd av pajen- kloner nu så det blir svårt att tillföra genren något nytt. ”Slackers” bjuder på några skratt och den har också en liten överraskning, som förstörs redan på omslaget så jag kan lika gärna avslöja den här. Vi får se Cameron Diaz i ungefär fem sekunder. Den bjuder på godkänd underhållning för dem som gillar genren.

Johan Lindström