Funny games

• Svensk titel: Funny games
  • Originaltitel: Funny games
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-07-01

I Sveriges videobutikers hyllor ligger just nu två filmer med titeln ”Funny Games” och bara väntar på att bli uthyrda. Den ena har en blodig golfklubba på omslaget, och den andra har två grabbar i vita kläder. Skillnaden mellan dessa två filmer är att de i den ena pratar engelska, och i den andra så pratar de tyska, i princip. Denna recension ska jag ägna åt att hylla filmen där de snackar tyska. Det är den med golfklubban på omslaget.

Vad detta är för knasigheter kan man ju fråga sig. Och det ska jag också försöka förklara för eder. 1997 så spelade österrikaren och tillika geniet Michael Haneke in en profetisk film vid namn ”Funny Games. Tio år senare så spelade han in den igen, fast på amerikanska, bildruta för bildruta identisk med originalet. För att göra förvirringen än större så släpps nu båda filmerna samtidigt på dvd. Originalet återlanseras för att tjäna några billiga kronor på den nya filmens popularitet. Och det är fodralet med golfklubban på.

Så vad är det då för roliga lekar det handlar om då? Nämligen världens tråkigaste lekar, våldslekarna som vi människor älskar mer än allt annat i hela världen. Filmen handlar om ett par grabbar som kidnappar en helt oskyldig familj och använder dem i ett sjukt spel som innefattar misshandel, förnedring och rena avrättningar. Detta kanske låter helt jävla sjukt i huvudet, och det är det ju också. Om vår värld hade varit perfekt vill säga. Som det ser ut nu så är detta tyvärr en utav de sundaste filmerna jag någonsin sett. Och det är ett fett tyvärr.

”Funny Games” tar upp frågan varför vi människor finner nöje i att betrakta andra människor plågas och dö. För även om det är en film vi ser på så är betydelsen densamma. Hur kan en fullt frisk människa njuta av att se en annan människa dö? Filmen tvingar på ett fräckt sätt åskådaren att på ett uppenbart sätt bli en medbrottsling till hemskheterna som händer i filmen. Den som inte behöver den här filmen lämnar biografen direkt, vi andra sitter kvar till slutet. Vad än vår ursäkt må vara så har vi av någon anledning frivilligt valt att bevittna 100 minuter våld, förnedring och död, om än på låtsas så i rent underhållningssyfte.

Jag kan omöjligt svara på om detta är en fulländad film eller ej, men så pass intressant är den rent ideologiskt och psykologiskt att den är en värdig fempoängare bara därför. Det hela är så skickligt iscensatt och genomtänkt att jag tycker att alla bör göra sig själva en tjänst och se denna film. Som sagt så hade den i en perfekt värld varit totalt meningslös, men i dagens strida ström av vedervärdiga och sinnessjuka våldspornografiska filmer såsom ”Saw” 1-8 och ”Hostel” så är ”Funny Games” milt sagt befogad. Gå till videobutiken och hyr den direkt, leta efter omslaget med golfklubban. Eller den med killarna om du känner att en film måste vara på engelska för att du ska känna att du kan ta den till dig.

(Observera att skivan i denna utgåva av filmen är exakt densamma som i Haneke-boxen som utkom förra året, som även utgått hos distributören. Alltså är bonusmaterialet detsamma. En kort intervju med regissören är allt som bjuds. Denna är desto bättre guld värd.)

Recension av Haneke-boxen: här!

Regissörsporträtt, Michael Haneke: här!