Scorpion king, the

• Svensk titel: Scorpion king, the
  • Originaltitel: Scorpion king, the
  • Release (Bio): 2002-04-26
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-01-15
  • Tagline: WARRIOR. LEGEND. KING.

Efter stora succéer med både ”Mumien” och ”Mumien – återkomsten” så är det dags för en glimt i förhistorien till just ”Mumien – återkomsten”. ”The Rock” som spelar huvudrollen hade en mycket lite roll i just nämnda film och ”The Scorpion king” ska förklara hans folk och tids historia.

Tiden innan pyramiderna var resta så använde sig den ondsinte kungen Memnon av psykiska krafter för att ta hjälp att vinna sina slag. Genom den synske Cassandra kunde han förutspå utgången i varje slag och då också anpassa sina styrkor efter det. Motståndarsidan börjar att minska radikalt och deras sista chans står nu i att mörda Memnons sierska. Till detta uppdrag anlitas Mathayus, senare känd som ”Scorpion king”. Efter svek och oväntade händelser är det nu inte sierskan som Mathayus är ute efter, han går direkt på ledaren för att kräva sin hämnd, den ondskefulle Memnon.

Stephen Sommers som regisserat de två Mumien- filmerna har i denna ”Spinn-off” varit med och skrivit manus men överlämnat registolen åt Chuck Russell, och visst känns det igen, historien har ett otroligt flyt. På många sett har filmen stora ambitioner att vara bättre än ”Mumien – återkomsten” då den mer kör på en klassisk berättelse och specialeffekterna är nästintill obefintliga (mycket tack vare att den inte innehåller mycket av det övernaturliga) och har alltså då helt naturligt inte chansen att ”ta över” filmen. Filmen är aldrig överraskande, heller inte spännande och allt har setts förut men ändå finns det en liten, liten gnutta som tilltalar, drivet som gör att hela tiden något händer och också gör den effektivt berättad.

Den första Mumien filmen var bra, lagom blandning av äventyr och humor som gjorde det till en underhållande resa. Dess uppföljare var en riktig soppa som bara visade upp framstegen inom tekniken. ”The Scorpion king” är inte bättre än någon av dem men å andra sidan så har den en mycket större fördel som ger den rättvisa, den tar sig inte på så stort allvar och den är dum på sitt charmiga vis. Fast visst räcker det nu...?

Johan Lindström