Toy Story 2

• Svensk titel: Toy Story 2
  • Originaltitel: Toy Story 2
  • Speltid (min): 88
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-11-15
  • Tagline: The toys are back!

Om ettan var såväl roande som nyskapande så är denna tvåa ännu bättre. För en gångs skull satt Eders trogne tillsammans med sin sambo och utan ungar i soffan. På med filmen och vi båda stortrivdes. Skratten förlöste varandra och berättelsen i sig var en förbättring från ettan.

Vad är den nu som gör att tvenne vuxna människor känner sig lyckliga efter att ha beskådat en Disney film? För att detta är en vuxenfilm som passar barn. Så enkelt är det. Och där barn ser massor av skoj och fart, ser vi vuxna dessutom en fantastisk animation, satir, filmreferenser, vuxenhumor och allvar i det hela.

Filmens första sekvens med Buzz Lightyear är fenomenal. Man kan lätt jämföra den med Bondfilmernas öppningssekvenser. Sedan kommer lite leksaksskoj, lite allvar, en hel del spänning, massor av skratt, en djärv räddningsoperation och slutet gott, allting gott. Precis som en Disney film ska vara. Men där Disney själv skulle lägga moraliska stopp på sina filmer tar animationsstudion Pixar vid och lägger sitt eget varumärke i såväl moral som våld. Bitvis så känner man inte igen Disney alls för även om sorg finns med i filmen, så blir det aldrig så bittert som i ”Bambi” eller ”Lejonkungen”. Däremot tar man upp en hel del aspekter om vänskap och svek. Bittert blir det inte, men man får allt svälja några gånger extra då Jessie (nu karaktär) berättar sin historia i ett av de tre sångnumren som finns med.

Vad det gäller animationerna, så är de (naturligtvis) ännu bättre än i ettan. Detaljrikedomen är fenomenal och välbalanserad. Frys vilken som helst sekvens i filmen och studera rutan. Det är otroligt vad man kan hitta i bilden. Bilden ja! Tummarna upp för i ljud- och bildkvalité är det få bolag som har en så hög ambitionsnivå som Disney och Buena Vista. Gratulerar till ett digitalt mästerverk.

Då animationerna är så bra att man snart glömmer att man tittar på en konstgjord film, så kan man gott säga att man sällan glömmer de rösterna som spelar rollerna. Underskrivne har inte tittat på den svenska versionen, utan satsade snabbt på originalet. Tom Hanks, Tim Allen, Jim Varney, Joan Cusack, Don Rickles, Kelsey Grammer, Wayne Knight… oförglömliga och ytterst välvalda. Bravo!

Kanonfilm som garanterar en trevlig stund ihop eller utan ungar i huset.

Slutligen ett råd. Gå in i menyerna eller se på eftertexterna. Massor av Bloobers. I en digital film! Det du!