• Svensk titel: Sjätte Sinnet
  • Originaltitel: The Sixth Sense
  • Speltid (min): 103
  • Release (Bio): 2000-01-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-09-19
  • Tagline: Not every gift is a blessing.

Det är på tiden att bolagen börjar inse att det enda som betyder något är en bra historia berättad av händigt folk. "Sjätte Sinnet" är just ett lysande exempel på vad som händer när denna kombination sätts ihop. Det finns inget bättre än när ett större bolag gör vad som bara görs i independent sammanhang. Sen att man inte öst på med de största skådespelarna i Hollywood, utan bara en, känns nästan som en frälsning och en bra motpol mot de annars så kommersiella filmerna som visas på biograferna nu för tiden.

"Sjätte Sinnet" börjar med att barnpsykologen Malcolm Crowe (Bruce Willis) fått mottaga en utmärkelse av staden för sitt arbete. När han firar med sin fru så bryter sig en man in i hans hem. Det visar sig vara en av de få patienter Malcolm inte lyckats hjälpa. Mannen skjuter först Malcolm sen även sig själv.

Ett år senare får han en ny patient, Cole Sear (Haley Joel Osment). Cole har en väldigt speciell talang, ett sjätte sinne, han kan se spöken. Även om Malcolm inte tror pojken så gör han allt för att hjälpa honom. Det är nämligen så att mannen som skjöt sig själv i Malcolms hem hade exakt samma problem och Malcolm ser detta som ett tillfälle att läka sina egna sår. Men han hade aldrig räknat med att pojken kanske talar sanning...

M. Night Shyamlan som blev vald till USAs mest lovande filmskapare för några år sedan efter en väldigt hyllad kortfilm har satt ihop något av det bästa i sin genre. Flörtarna med sjuttiotalet är tydliga genom hela filmen, Tak Fujimotos (När Lammen Tystnar) grovkorniga foto, James Newton Howards välkomponerade musik och inte minst hans egen regi. Vi ska alla vara tacksamma för att producenterna (Kathleen Kennedy och Frank Marshall som producerat många av Spielbergs filmer) låtit Shyamalan arbeta fritt. Om producenterna bestämt mer skulle filmen gå i raketfart fast den skulle också vara tom på innehåll. "Sjätte Sinnet" är full av bottnar och inte en enda bihandling eller händelse är onödig.

I grund och botten är detta en enkel historia om att få ro i sin själ både för Malcolm och Cole. Malcolm har mått dåligt efter patienten som tog livet av sig för att han inte kunde hjälpa honom och Cole som är tvungen att vara rädd vart han än går. Tillsammans är de varandras hjälpande hand vilket kanske inte är en så stor tillfällighet som man tror. Det är denna enkla historia blandad med den skrämmande känsla som hela tiden ligger i bakgrunden som gör "Sjätte Sinnet" till en av de bästa filmerna på bra länge.

Jag känner mig manad att hylla de storartade rollprestationerna i filmen. Bruce Willis har nog aldrig varit bättre trots han spelat både psykolog och fadder i tidigare filmer ("Color of Night" och "Kod Mercury") som båda var dåliga filmer. Problemet var väl snarare pga. dåligt källmaterial än Willis själv. Som Willis motspelare här ser vi den unge Haley Joel Osment som gör en riktig pangprestation och jag hoppas innerligt att han blir oscarsnominerad. Det är en sak att vara bra men att göra en så komplext skriven karaktär i unga år är något som man ska ha beröm för.

Redan nu är M. Night Shyamalan på gång med en ny Bruce Willis film, "Unbreakable." Låt oss hoppas att resultatet blir i alla fall hälften så bra. "Sjätte Sinnet" är en av de få filmer som kommer då och då, riktigt bra filmer med en filmstudio som backar upp en. Senast var väl "L.A. Konfidentiellt" men vad det verkar så är det fler på gång. Men tills de kommer så måste ni se "Sjätte Sinnet" som griper tag i en vid första bildrutan och släpper inte taget förrän eftertexterna rullat förbi.

Andreas Olofsson