Intruder

• Svensk titel: Intruder
  • Originaltitel: Intruder
  • Speltid (min): 88
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-06-02

Det borde ha varit sommaren 1990 som en polare gav mig en VHS-kassett och sa att ”den här filmen är fan brutal!”. Med ett så gott betyg ilade jag hem för att se vad kassetten kunde tänkas innehålla.

Precis som jag trodde var det en piratkopierad amerikansk skräckfilm (polarens specialitet), komplett med en rejäl tidkodsremsa i bild. Men till skillnad mot de filmer han tidigare kommit släpandes med (oklippta versioner av klassiker som ”Motorsågsmassakern”, ”The Boogeyman” och ”Toolbox Murders”) var detta en nyproducerad film och effekterna var top-notch. Och vilka effekter sedan, jävlar i min lilla låda! Det var huvuden som mosades i soppressar eller kapades på bandsågar och allt, precis ALLT, visades i bild. Kort sagt, det var hur häftigt som helst.

Filmen hette ”Intruder” och efter den nästföljande veckans otaliga omtittningar blev den med tiden en film som enbart fanns i bakhuvudet. För 5-6 år sedan fick jag tag på en köp-VHS med filmen, men den visade sig vara smått klippt och efter att ha sett den en gång blev den kvar i hyllan. Nu ligger den på vinden, i en av 12 papperspåsar fyllda till bredden med köpfilm på VHS (någon som vill köpa? Billigt, jag lovar).

Jag blev glatt överraskad när jag i min brevlåda hittade en fräsch hög med recensionsfilmer och bland dem en svensk utgåva av just ”Intruder”. Det var med stor entusiasm som jag matade in skivan i spelaren och lutade mig tillbaka i soffan.

I ”Intruder” möter vi ett gäng ungdomar som jobbar på den lokala stormarknaden. Just denna kväll får de det tråkiga beskedet att affären har sålts och att samtliga kommer att avskedas. Som avslutning får de uppdraget att märka om alla varor inför den stora utförsäljning som startar nästa dag. Men de är inte ensamma i butiken, någon börjar förfölja dem och döda dem, en efter en...

Bland skådespelarna ser vi flera mer eller mindre kända namn. Förutom bröderna Sam och Ted Raimi ser vi också Renée Estevez (syster till Emilio Estevez och Charlie Sheen) samt ikonen Bruce Campbell i en mindre roll. De största insatserna, om man kan uttrycka det så, görs dock av trion Robert Kurtzman, Greg Nicotero och Howard Berger, männen bakom filmens alla smaskiga effekter. Bara året innan hade de startat bolaget KNB Efx Group och har sedan dess gjort effekter till otaliga storfilmer.

I registolen satt Scott Spiegel, som sedan regisserat filmer som ”From Dusk Til Dawn 2: Texas Blood Money” och ”Hostel III”. Storyn skrevs av Lawrence Bender, som senare startade bolaget A Band Apart tillsammans med Quentin Tarantino och som producerar de flesta av Tarantinos filmer.

”Intruder” känns ibland som en hobbyfilm, speciellt vissa av skådespelarna som inte har någon större talang framför kameran. Men den blir spännande och ni får förlåta mitt tjat om effekterna, men de är fantastiska. Vad jag märkte när jag såg DVD:n var att den kändes aningen klippt, precis som den gamla köp-VHS.en. Efter lite efterforskningar har jag dock fått reda på att den tidkodade piratkopian jag såg var en förhandsversion som skickats ut till distributörer i England och att den versionen aldrig givits ut officiellt.

”Intruder” är en liten klassiker och skräckfans bör definitivt ta en titt. Eller varför inte två?