Zombie Flesh Eaters 2

• Svensk titel: Zombie Flesh Eaters 2
  • Originaltitel: Zombi 3
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-08-13

På ett topphemligt laboratorium på Filippinerna forskas det med ett nytt kemiskt medel som kan väcka döda till liv! Medlet, kallat Death One, fungerar dock inte riktigt som det var tänkt då de som utsätts för det omedelbart börjar ruttna och bli ”zombiefierade”. Forskarna vill helst skrota hela projektet men militären håller inte med, det kan bli ett utmärkt stridsmedel.

Under en transport attackeras forskarna av terrorister, som stjäl en väska med Death One och flyr. Under flykten skadas väskan och medlet sipprar ut. Nu är det bara en tidsfråga innan en epidemi sprider sig med rasande takt…

Då ”Zombie Flesh Eaters” blev en hyffsad succé när den kom var det ofrånkomligt att en uppföljare skulle göras. Den har dock inget med den första filmen att göra, utan är helt fristående. Inte heller är det klassiska zombies det rör sig om, utan smittade ruttnande människor (och vissa ödöda). Det betyder att vi får se en blandning av långsamma oldschool-zombies samt betydligt livligare zombies a la ”Nightmare City”.

Som vanligt när det gäller italiensk film för den utländska marknaden är det en mix av italienska, amerikanska och lite tyska skådespelare som alla är dubbade till engelska. Det syns att de allra flesta talar engelska och läppsynkningen är oftast helt OK. I övrigt bjuder filmen på precis det man väntar sig; blod, slafs och explosioner. Det är definitivt inget mästerverk, men inte desto mindre väldigt underhållande.

Regissören Lucio Fulci blev sjuk under inspelningen av filmen och registolen togs då över av Bruno Mattei, som kasserade en del av det Fulci redan filmat, redigerade om andra scener samt filmade en hel del nytt material själv.

”Zombie Flesh Eaters 2” är inte det bästa bidraget till genren, men det är definitivt inte det sämsta. Vill ni ha 95 minuter okomplicerad zombieunderhållning så ska ni ta en titt, men är ni inte fans av zombiefilmer innan lär ni inte bli det nu heller.