Lost Boys, The

• Svensk titel: Lost Boys, The
  • Originaltitel: The Lost Boys
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-08-12

Jag har inte riktigt bestämt mig om The Lost Boys är en ungdomsskräckis för tonåringar, en vuxenfilm för tonåringar eller bara en udda film för både vuxna och tonåringar. The Lost Boys är en rätt märklig historia om ett gäng unga, motorcykelkörande, hippa vampyrer som härjar i en liten kuststad i Kalifornien. Folk försvinner och hamnar på mjölkpaket och de ända som verkar bry sig är bröderna Frog, tvenne storkäftade killar i 15-årsåldern som agerar vampyrjägare med varierande framgång.

Joel Schumacher, som är en av senare tiders mest ojämna regissörer med några toppar och många floppar. I The Lost Boys demonstrerar han hur man regisserar med slapp hand en underhållande film som fyller sin funktion i såväl det komiska facket som i skräckgenren. Som komedi fungerar den bra då bröderna Frog är i bild och som skräckfilm är den helt acceptabel då vampyrgänget med Kiefer Sutherland i spetsen visar sig. Kombinationen av dessa två element är dock inte helt lyckad och trots att filmen i sin helhet är underhållande, så saknas något…den där sista klämmen kanske.

Vad som definitivt kan sägas är att vampyrerna i denna film är COOL! Sällan har man skådat ett så punkigt gäng levande döda och i den uppenbarelsen matchar de lätt Chris Sarandons tuffa, urbana vampyr i ”Fright Night”, en av de bättre vampyrrullarna. Kiefer Sutherland, som är en kunnig skådespelare, visar en charmig sida av sig trots att han är en grym vampyr. Jason Patric, som agerar en nyinitierad vampyrlärling, är precis lika dålig som i alla andra filmer som han visat sitt nylle i. Alla andra roller är genomförda med rutinartat agerande och nog sagt om detta.

Vad som är intressant i filmen är ljudet, som inte är av den sämsta kvalitén. Den är välseparerad och tydlig i dialogen. Dock kunde man ha mixat med ljudet lite extra för surrorundhögtalarna fick inte jobba i den grad man önskat sig. Några minus där. Musiken är välvald och passar in i den coola handlingen mycket väl. Bilden har tagit något stryk av tiden och uppvisar inte den absolut bästa skärpan.

Som helhet kan jag rekommendera The Lost Boys för folk som sett den på 80-talet. Man blir glad av nostalgin, men de nya, unga tittarna som vant sig vid splatterfilmer, korkade 13-dagsfilmer samt ”Jag vet”- filmer kommer nog att höja ögonbrynen något. Filmen är naggad av tidens tand och det syns.