Catch Me If You Can

• Svensk titel: Catch Me If You Can
  • Originaltitel: Catch Me If You Can
  • Release (Bio): 2003-03-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-09-17
  • Tagline: The true story of a real fake.

Nu har Steven Spielberg lämnat framtida robotar och brottssystem för att istället ge sig bakåt i tiden, närmare bestämt till 60- talet. Denna gång regisserar han den sanna historien om Frank Abagnale Jr, den yngsta personen som någonsin hamnat på FBI:s Most Wanted- lista. Leonardo DiCaprio spelar den unge bedragaren och Tom Hanks spelar polisen som är honom på spåren.

Frank Abagnale (DiCaprio) är en helt vanlig tonåring som efter visst strul inom familjen börjar försörja sig själv. Det som började som en lek då han en dag låtsades vikariera som språklärare slutade i en bedrägerikarusell med miljoner dollar i rörelse. Inom loppet då han hunnit fylla 19 år så har han lurat folk att vara allt från pilot till läkare. Den unge Frank lyckades att lura dom flesta på 60- talet, men det var en person som inte gav sig och det var polisen Carl Hanratty (Hanks). Tillsammans utspelar sig en katt och råtta lek under några år, nästan till och med en far och son relation uppstår mellan dom, trots att de inte alls vill ha något med varandra att göra.

Steven Spielberg är en trygg regissör och det spelar egentligen ingen roll vad han ger sig in på, det mesta brukar han kunna övertyga mig med. Titta bara på ”Jurassic Park”, ”A.I” och senaste ”Minority Report”. Visserligen så går åsikterna isär kraftigt på de två sistnämnda filmerna men mig övertygade han med råge. I ”Catch me if you can” känns tryggheten igen och ger en varm och behaglig känsla över filmen. Det är en ganska så ordinär berättad film om en extraordinär person. DiCaprio gör sin roll rättvisa och likaså Tom Hanks som denna gång får hålla sig lite i bakgrunden för den yngre generationen. Christopher Walken spelar Franks far och det gjorde han så bra att han faktiskt nominerades till bästa manliga biroll till stundande Oscarsgalan.

I all sin trygghet så har filmen också vissa problem. Trots att den bygger på en sann historia så har den ibland tendenser som gör den lite väl ”filmisk”, lite tillrättalagd. Den rullar på och den stannar sällan av för att fördjupa sig, och i vissa avseenden så upprepar den sig till viss del.

Men slutresultatet är fortfarande väldigt bra och underhållande. Det är en lättsam film om något så allvarligt som att lura hela det amerikanska systemet och det är alltid kul när det finns lite ironi med i spelet. Betyget är starkt, på gränsen till högre. Se den om du kan...

Johan Lindström