Re-Animator

• Svensk titel: Re-Animator
  • Originaltitel: Re-Animator
  • Speltid (min): 86
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-04-25
  • IMDb: Re-Animator

Stackars den unge läkarstudenten Dan. Efter att ha förlorat en patient blir han lätt deprimerad och det hjälper inte ens att hans flickvän, tillika rektorns dotter, försöker trösta honom. Som om situationen inte vore illa nog tvingas han skaffa en rumskompis för att ha råd med hyran. Dags för den introverte Herbert West att göra entré. West är precis hemkommen från Österrike där han forskat tillsammans med en av världens mest framstående kirurger och hjärnforskare. Med sig i bagaget har han en teori om hur man ska kunna återuppliva döda varelser. Dan dras mot sin vilja in i denna forskning och efter ett mer eller mindre lyckat experiment med Dans katt bestämmer sig de båda för att ta nästa steg: Dags att försöka återuppliva människor! Med tillgång till universitetsjukhusets bårhus kan inget stoppa dem. Tror de...

"Re-Animator" är en klassisk skräckfilm från 1985 som inte sällan gränsar till komedi. Den är baserad på en historia av H.P. Lovecraft, en författare vars alster regissören Stuart Gordon ofta vänder sig till. Det här är definitivt ett av de mest lyckade försöken, filmen klassas med all rätt som kult och de skräckälskare som inte har sett den kan enkelt räknas. Själv såg jag den för första gången så sent som för ett par år sedan, på en filmfestival, och blev helt frälst. Sedan dess har det blivit ett antal tittningar, och varje gång sitter jag med ett fånigt leende på läpparna.

Herbert West spelas med bravur av Jeffrey Coombs, en roll som han redan upprepat i två uppföljare (en tredje är på gång). Utan att spela över porträtterar han Wests besatthet av sin forskning med en blick som bara kan klassas som lätt galen. Coombs är som vanligt en fröjd att se och jag kan inte låta bli att tycka att han inte ses tillräckligt ofta i olika produktioner.

Jag blir som ett barn på nytt varje gång jag ser "Re-Animator" och nu när den för första gången (mig veterligen) släpps i en riktigt fin svensk utgåva med mängder av intressant extramaterial (tror faktiskt att den är i det närmaste identisk med Elites klassiska Millennium-utgåva) är det inte långt ifrån att mina ögon tåras. Vad väntar ni på? Köp! Köp köp köp!