Return of the Living Dead 3

• Svensk titel: Return of the Living Dead 3
  • Originaltitel: Return of the Living Dead 3
  • Speltid (min): 97
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-11-07

Curt tar en kväll med sig flickvännen Julie och smyger sig in på militäranläggningen där hans pappa arbetar. Av en slump blir de vittnen till ett horribelt experiment och flyr platsen. Skärrad av vad de hemskheter han sett, och förtvivlad över faderns besked att de än en gång måste flytta till en ny stad sticker Curt hemifrån med Julie i släptåg. De beger sig i full fart iväg på Curts motorcykel, men en olycka inträffar och Julie klarar sig inte med livet i behåll.

Chockad vägrar Curt acceptera flickvännens död och ser bara en utväg: han måste ta med henne till det laboratorium de tidigare besökt och återupprepa de fasansfulla experimenten på Julie...

”Return of the Living Dead 3” är en smått klassisk skräckfilm från 1993 i regi av Brian Yuzna, som bland annat gjort filmer som ”Tandläkaren” som tidigare recenserats här på Tellusfilm. Här bjuds vi på zombies i mer eller mindre förmultnade och förvridna varianter, och man kan definitivt kalla det för en riktig latexfest, i den mindre kinky benämningen.

Filmen bjuder på en hel del splatter och gore, och samtidigt en hel del humor. I den absoluta huvudrollen som Julie ser vi en ung Melinda, eller Mindy som hon här kallas, Clarke. Nu är hon kanske mest känd som en av mammorna i ”The O.C.” men för mig kommer hon alltid förknippas med amazonen Velasca i ”Xena – Krigarprinsessan”. Hon gör en mycket bra insats som stackars Julie, en flicka med en minst sagt problematisk situation.

Jag får erkänna att jag till dags dato inte sett någon av de tidigare filmerna i serien, men jag kan inte påstå att det hade en negativ inverkan när det kommer till upplevelsen av denna film. Den står bra på egna ben, det är helt klart, och jag rekommenderar den till alla fans av gammal go’ skräck och splatter.