• Originaltitel: Prometheus
  • Speltid (min): 124
  • Release (Bio): 2012-06-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-10-03
  • Tagline: They went looking for our beginning. What they found could be our end.
  • IMDb: Prometheus

Mycket få saker här i världen är heliga. Ridley Scott försöker i Alien-prequelen ”Prometheus” att med ett kvasireligiöst filosoferande göra en film som diskuterar helighet och tro men lyckas bara vanhelga originalet i serien, ”Alien” från 1979. Borta är den täta stämningen och känslan av att utforska ett outgrundligt ondsint universum som den första filmen besitter. Istället blandar ”Prometheus” liksom de övriga uppföljarna tråkig action, slafsiga specialeffekter och ytterligt oinspirerande diskussioner kring filosofiska spörsmål som moderskap och livets mening.

Den här gången är året 2092 och ett gäng bestående av forskare, lycksökare och en lömsk robot beger sig efter en del mystiska arkeologiska upptäckter till en avlägsen, jordlik planet för att söka efter mänsklighetens ”ingenjörer”. Naturligtvis finner de istället död, lidande och ohyggligheter. Universum är inte en trevlig plats. Teamets stereotypa karaktärer gestaltas på ett träigt sett av skådespelare som Charlize Theron, Michael Fassbender och Guy Pierce. Fassbenders stela ansikte och fascistlika look har visserligen en ganska övertygande robotaktighet över sig men det känns ändå som ett dåligt nyttjande av en så pass duktig aktör. Den enda i gänget som man överhuvud bryr sig något om är faktiskt Noomi Rapaces Elizabeth, även om man kunde önska den nya Hollywoodstjärnan litet fylligare roller än vad denna rutinmässiga blockbuster kan erbjuda.

Där tidigare episoder i serien stundom skickligt har utnyttjat nedgångna och sunkiga rymdmiljöer lyser denna 2010-tals-uppföljare av kliniskt rena skeppsinteriörer och datorgenererade episka landskap. Ondskans hemvist är visserligen ganska gyttjig men i övrigt är det känslan av Hammarby sjöstad som dominerar. 3-D effekterna är meningslösa och även om den dator som genererat större delen av filmen må vara tekniskt avancerad är designen icke desto mindre ganska frånstötande. Det mesta av materialet i filmen känns återvunnet från de tidigare delarna och det är egentligen svårt att se vad ”Prometheus” ska bidra med till Alien-seriens universum. Den begynnelse som filmen ger ledtrådar till är inte speciellt fascinerande och slutets antydan om ytterligare en fortsättning framkallar inte precis några varmare känslor.

Johannes Hagman