Killing Mrs Tingle

• Svensk titel: Killing Mrs Tingle
  • Originaltitel: Teaching Mrs Tingle
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-05-05

Originalnamnet på denna film är Killing Mrs Tingle men har ändrats p.g.a. de dödsfall som drabbat USA:s skolor på senare tid. Jag själv har en Teaching, men även Killing-versioner finns att få. Ja, efter denna informativa början går vi till sak:

Glöm Freddy, Jason, Sheriffen i Nottingham, Cardinal Richelieu, Torquemada och din farmor! Rikta dina blickar mot historielärarinnan Mrs. Tingle och darra av skräck. Ingen filmkaraktär har på mycket länge visat sig så omänsklig som den fantastiska Helen Mirren i Teaching Mrs. Tingle. Jag ryste och min sambo fick konstiga flashbacks.

Dessvärre är det så att Helen Mirren bär upp hela filmen med sin närvaro och sin otroliga professionalism. Egentigen agerar hon bara med halvfart för hennes prestationer som, exempelvis, polisen Jane Tennison är mycket mera detaljerade och djupa. Hon är utan tvekan den skickligaste kvinnliga skådespelarinna som England hittills producerat och då skall man veta att Helen Mirren är faktiskt barn till en rysk aristokrat och döptes en gång i tiden till Ilyena Lydia Mironoff.
Hur som helst är hon och hennes närvaro så påtaglig att ingen av de andra skådespelarna klarar av att göra något speciellt av deras roller. Ja, Marisa Couchlan kanske då hon gör en helt hysterisk parodi på Exorcisten, men annars örsvinner alla i Mirrens skugga.

Visserligen kan det vara ytterst svårt att ens försöka lysa i en film som denna. Detta är trots allt en tonårsrysare i high school miljö och allt detta har vi ju upplevt såååå många gånger. Skillnaden är att i Teching Mrs Tingle har vi inga övernaturliga fenomen eller psykotiska seriemördare. Bara Tingle och hennes elakhet. Samt några ungdomar som tror sig vara nåt’! Slutsats: Manuset är rätt uselt, förutsägbart och så typiskt high school-amerikanskt som det bara kan vara. Kevin Williamson, som både regisserat och skrivit detta löjliga manus, började sin karriär med Scream, som var en ganska spännande och rolig variant av ”döda så många ungar som möjligt på en och en halvtimme”. Dessvärre har Williamsons kreativitet stagnerat och Teaching Mrs Tingle är långt ifrån nyskapande filmkonst. Men han klarar av att genomföra en standardregissering och slutresultatet är trots allt en sevärd film för alla som älskar att se korkade amerikanska tonåringar i en förutsägbar thriller med några komiska inslag och en av de bästa kvinnliga skådespelarna man kan se idag på film.

Musiken är i min smak litet för ungdomlig. Jag är uppvuxen med band och artister som dagens ungdomar aldrig ens hör talas om och för mig förefaller det som om många av dagens ungdomsfilmer är nersölade med sliskiga ballader av en massa underliga ungdomsband som jag aldrig har hört talas om. Nåja, en annan kan ju njuta av en vacker melodi oavsett artisten och filmen har ett ganska bra soundtrack och ett mycket bra ljud. Fast man måste ju medge att i filmer som denna kvittar det om man har ett surroundsystem för 20 papp. Effekterna är få och snåla. Musiken är dock välbalanserad och låter bra. Bilden är som vi är vana vid…bra!

Slutsummeringen blir enkel: En rätt sevärd film om man glömt hjärnan på jobbet. Plocka in hårddisken och du inser att detta har vi sett förut. Jag tippar på att folk under 25 år gillar filmen, vuxna finsmakare låter bli att skaffa den i självbevarelsesyfte.