• Svensk titel: 6:e dagen
  • Originaltitel: 6th day
  • Speltid (min): 118
  • Release (Bio): 2000-12-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-06-05
  • Tagline: Are You Ready!

Inför End of days infann sig en viss oro hos Schwarzenegger- fans, åtminstone hos mig. Vi hade fått vänta i tre år och Eraser (1996) var i och för sig bättre än Last action hero, men sämre än True lies. Nyheten om Arnies hjärtoperation gjorde ju inte det hela bättre, men man hoppades och trodde nog också att det krävdes mer för att stoppa allas vår Terminator. När jag första gången såg End of days blev jag nog något förförd av det faktum att Arnold var tillbaka på banan och att Gabriel Byrne var cool som djävulen och att effekterna var balla. Jag tänkte, nja, det här var inte så dumt, men innerst inne gnagde en känsla av besvikelse i alla fall. Arnie var inte riktigt den Arnie man var van vid. Här kändes det som om han lirade mer av en Bruce Willis- typ, en sådan där Die hard- kille ni vet, orakad, bakfull, smutsigt linne och en riktig underdog. Dessutom är End of days ett enda misch masch av övernaturliga filmer som Exorcisten, Omen, Djävulens advokat och Rosemarys baby än att den bidrar med något eget.

Så, nu knappt ett år efter filmen där Arnie räddade hela världen från att bli evigt dömd till Satans boning, är han tillbaka i ett nytt försök att etablera sig i toppen. Den 6:e dagen är ett science- fiction actionäventyr som roterar runt kloning och de skrämmande och snabba steg som tagits i genforskningen. Storyn är filmens största tillgång, där verkligheten med t ex fåret Dolly, hann ikapp manusförfattarna som fick lägga handlingen närmare vår tid än vad som var tänkt. Men så mycket sci-fi är det i varje fall att vanliga vapen har ersatts av laserpickor i shoot- outs.

Schwarzenegger spelar en helt vanlig kille, helikopterpiloten och familjefadern Adam Gibson (så det där med att "de valde fel man att klona" som affischen går ut med känns som ett desperat försök att köra på gamla hederliga Arnold) som en kväll när han kommer hem till sitt födelsedagskalas upptäcker att han redan är där! Han ser sig själv genom fönstret, stå och pussa frugan och bli uppvaktad av alla nära och kära. Adam fattar ingenting. Det kan ju inte handla om kloning för det är ju förbjudet på människor, så vad är det som händer? Men Adam hinner inte tänka så mycket, för han blir uppvaktad av två skurkar utanför sitt hem och efter ett slagsmål flyr han och sedan är jakten på gång. Gibson måste nu inte bara slåss för sitt liv och sin identitet, han måste hålla sig undan de som gör allt för att hemligheten om klonade människor inte ska komma ut.

Regissören till näst senaste Bondfilmen Spottiswoode har med Den 6:e dagen skapat en actionpackad, effektfull och snygg sci-fi action, men problemet är att man sett det mesta förut och att storyn inte engagerar som den borde göra. Det är ju läskigt att vi nästan är där nu att man kan klona levande varelser och att man, i teorin åtminstone, även kan genomföra det på människor. Men Spottiswood må vara bra på action och hyfsad spänning, men precis som i Bondfilmen Tomorrow never dies så blir det lite fyrkantigt och trist. Bra skådisar som Robert Duval, Michael Rapaport, Tony Goldwyn och Wendy Crewson (för alltid spela fru till någon stor stjärna, tidigare var det Harrison Ford i Air force one) drar sitt strå till stacken. Men Arnie då? Ja, jag känner mig något kluven till hans lite nya image. Filmbolaget verkar vilja få oss att tro att han fortfarande är en tuffing och han har några coola one- liners, men det är inte klassiska Arnold i action här. Samtidigt blir han äldre och vill väl utveckla sina karaktärer, så det är väl naturlig och förståeligt. Men resultatet blir något förvirrat.

Hursomhelst, så är Den 6:e dagen en helt okey actionrulle, men den lämnar inte mycket kvar efteråt och får en gammal Arnie- fan att hoppas mycket på Terminator 3. Kan den filmen, om den nu blir av, rädda Schwarzeneggers ära och heder? Eller är Arnies dagar räknade som filmstjärna och stort dragplåster?

Göran Skoglund