Jag vet fortfarande vad du gjorde förra sommaren

• Svensk titel: Jag vet fortfarande vad du gjorde förra sommaren
  • Originaltitel: I Still Know What You Did Last Summer
  • Speltid (min): 97
  • Release (Bio): 1999-01-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-12-03

Jaha, när skräckfilmerna börjat komma igång kommer naturligtvis uppföljarna också. Wes Craven lyckades bra med uppföljaren till Scream. Hur har det då gått för uppföljaren till den relativt uppskattade I know what you did last summer med manus av Kevin Williamson (Scream-filmerna)?

Jenny (som på nåt sätt överlevde slutscenen i ettan - kanske var en dröm, men det är knappast nåt som framgår) har kvar hemska minnen från förra sommaren då en man med fiskrock gick runt och mördade folk med en fiskarkrok. Hon har mardrömmar och vågar knappt gå utanför huset. Men en dag vinner hon och hennes rumskompis en resa till Bahamas. Hon åker dit tillsammans med rumskompisen och hennes pojkvän och en klasskompis som Jenny gillar. När de väl är där är det nån som påminner henne om händelserna för ett år sen och det verkar som mannen med kroken är tillbaka.

Kvar från förra filmen är Jennifer Love Hewitt som Jenny och Freddie Prinze Jr. som hennes pojkvän. Hewitt känns fortfarande som en snygg tjej, men inte mycket mer. Hennes insats är väl knappast den bästa i alla fall. Prinze Jr. är lika stel som i den första filmen och det känns även här som han försöker göra en parodi på Keanu Reeves. Brandi som spelar rumskompis kan hålla sig till sin sångkarriär. Där passar hon bättre.
Hela filmen är över huvudtaget väldigt pinsam. Den tillför verkligen inte något nytt inom genren. Manuset till första filmen skrevs av Kevin Williamson och det märktes för det var mycket bra och gjorde hela filmen bra i sig. I den här filmen däremot är manuset skrivet av Trey Callaway och jag vet ingen annan film han har skrivit manus till och jag hoppas att jag inte får se nån mer om de är i klass med det här. Callaway tillsammans med regissören Danny Cannon har verkligen misslyckats med spänningen och den klass som ettan hade.
Det verkar som Callaway har fullmatats med massor av amerikanska skräckfilmer och tagit efter allt som han sett, men sedan har han multiplicerat det tio gånger för att få det så läskigt som möjligt. Det märker man för i nästan varje scen ska det vara något skrämmande så att man ska sitta spänd, men det gör man inte.

En sak som filmen har lagt betoning på är att nånting som har med "I still know what you did last summer" har att göra ska synas så mycket som möjligt, men det blir knappast läskigare för det. Jack Black har en cameo-roll i filmen som knarksäljande person med ett försök att likna Bob Marley eller nåt. Jag har börjat tröttnat lite på att han i alltid spelar sina roller i princip likadant. Hela filmen har en dålig regi, dåligt manus, halvkasst skådespeleri och om slutet i första filmen var ovanligt bra så är slutet i den här mer än bara pinsamt. Det som är bra i filmen är att mannen med fiskrock och krok fortfarande finns kvar och att han mördar sina offer på nya sätt (!!!!).

I still know what you did last summer verkar vara ett försök att bevisa att uppföljare inte går att göra bättre än originalen. Så känns det i alla fall. Mitt råd är att om du vill se en bra skräckfilm är: gå och hyr Psycho istället och sitt sen och vänta på remaken av den.

Viktor Sellgren