De 400 slagen

• Svensk titel: De 400 slagen
  • Originaltitel: Les 400 souffles
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-01

"De 400 slagen", bara att smaka på titeln räcker för att känna filmhistoriens vingslag fläkta. Francois Truffauts hyperklassiska verk från 1959 var en av de riktigt stora pionjärfilmerna i den nya franska filmvågen, och är idag av många fina smakare ansedd att vara en av de bästa filmerna som någonsin har skapats. Och det är inte heller väldigt svårt att förstå hur så många människor genom åren kan ha hänförts och fascinerats av denna ständigt vitala filmupplevelse. Vissa filmer sargas av tidens ojusta tand, men vissa klarar åldrandet med bravur och verkar aldrig ge vika. "De 400 slagen" är ett strålande exempel på det senare.

Filmen handlar om ett ungt gossebarn vid namn Antoine. Trots att han får allt han kan tänkas vilja ha av sina föräldrar, pengar, uppmärksamhet och kärlek, så fortsätter Antoine oförståeligt att vara en liten bråkmakare. I filmen så får vi följa hans skakiga uppväxt, delvis inspirerad av Truffauts egen barndom, som är kantad av oförståelse för/från de vuxna, orättvisor och stränga lärare som tvingar en att läsa Balzac. På många sätt så är filmen väldigt lik Jean Vigos "C i uppförande" som även är en uttalad inspirationskälla. Men där Vigos film stannar vid att vara en betraktelse över oförståelsen mellan vuxna och barn, så går Truffaut desto djupare i sina frågeställningar. Som tur är så bjuder filmen inte på några påklistrade svar på de frågor som ställs, utan ger oss i publiken en chans att själva reflektera över filmens innehåll. Det finns inga tydligt goda eller onda karaktärer i filmen, då man kan ha lika stor förståelse för föräldrarna som för Antoine själv. Att man har svårt att ställa sig på någons sida gör att man inte heller ser någon direkt segrare i filmen, utan bara olika människor, vilket bara det i sig är ganska så vackert.

Atlantic släpper "de 400 slagen" i ett stilrent pappfodral, precis som vi är vana vid med deras releaser. Vad vi också har gjort oss vana vid vid det här laget är den sorgliga avsaknaden av vettigt bonusmaterial. På denna dvd så finns det faktiskt lite mervärde i form av trailers till ett par övriga Truffautfilmer, vilket är ett litet, om än, framsteg. Det känns ju ändå onekligen ganska skönt att någon äntligen gjort slag i saken och släpper denna klassiker på dvd-formatet så att vi alla kan ta del av ett andetag filmhistoria. "De 400 slagen" är en film som länge lyst med sin frånvaro, men å det snaraste borde synas i varje dignitär dvd-hylla.