• Originaltitel: Wrong Turn
  • Speltid (min): 110
  • Release (Bio): 2021-07-09
  • Tagline: This land is their land.
  • IMDb: Wrong Turn

Scott Shaw anländer till en liten stad i Virginia med en orolig uppsyn. Han letar efter sin dotter som varit försvunnen i ett par veckor. Han hör sig för, men inte många vill hjälpa honom.

Flashback till sex veckor tidigare då dottern Jen, hennes pojkvän Darius och fyra vänner kom till samma stad för att därifrån ge sig ut och vandra på Appalachian Trail, en stor och välkänd vandringsled i östra USA. Ute på på leden bestämmer de sig för att ta en liten avstickare, trots att de blivit varnade av stadsborna att till varje pris hålla sig på leden.

Men en skräckfilm är inte en skräckfilm utan ungdomar som inte gör vad de blivit tillsagda. Under sin lilla avstickare, som blir större än de väntat sig, dödas en av vännerna av en rullande stock. Vettskrämda och chockade över denna olycka bestämmer sig resten för att slå upp läger och övernatta. På morgonen efter inser de att de inte är ensamma i skogen…

När ”Wrong Turn” hade premiär 2003 var det startskottet för en franchise där ungdomar som virrar bort sig i vildmarken hamnar i klorna på en familj med kannibaler. Det blev inte mindre än sex filmer totalt innan man nu bestämt sig för att göra en reboot. Nya ”Wrong Turn”, även känd som ”Wrong Turn: The Foundation”, väljer dock ett lite annat spår. Hotet består inte längre av inavlade kannibaler, utan av en mystisk grupp människor som valt att leva ”off the grid” ute i skogen. Det kanske kommer att göra vissa besvikna, medan andra, som jag själv, uppskattar lite förnyelse.

Tyvärr räcker det inte med förnyelse. Problemet jag hade med den här filmen var dels att jag inte brydde mig om ungdomarna i huvudrollerna och inte kunde känna någon som helst sympati med dem. Filmen är i mitt tycke också alldeles för lång. Med sina 110 minuter är den minst 20-25 minuter för lång för sitt eget bästa.

Tyvärr, jag kan inte ge filmen mer än en tvåa i betyg. Men lite cred ska filmmakarna ha för att de vågade gå ifrån kannibalspåret.